پنهان‌کاری درباره مهاجم داعش حمله قندهار‌

افغانستان اینترنشنال به اطلاعاتی دست یافته که درباره مادیاروف اسدبیک، جوانی که رسانه استخبارات طالبان او را مهاجم انتحاری قندهار دانست، جزئیات بیشتر می‌دهد.

براساس این اطلاعات، اسدبیک متولد ۱۹۹۹ قبل از عضویت داعش، در روسیه دانشجو بوده است.

مادیاروف اسدبیک در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی اطلاعاتی درباره زندگی خصوصی خود منتشر کرده است.

افغانستان اینترنشنال حساب کاربری این جوان را در فیس‌بوک و لینکدین بررسی کرده که نشان می‌دهد این جوان در سال ۱۹۹۹ زاده شده و از ساکنان اصلی منطقه اورگنج در شهر خوارزم اوزبیکستان بوده است. پیش از این المرصاد، وبسایت نزدیک به استخبارات طالبان نیز گفته بود که عامل حمله اخیر در قندهار یک شهروند یکی از کشورهای آسیانه میانه بوده است.

با این حال، المرصاد توضیح نداده که این مهاجم انتحاری از شهروندان کدام کشور آسیای میانه بوده است.

بررسی حساب‌های کاربری مادیاروف اسدبیک در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که او قبل از پیوستن به داعش خراسان در دانشگاه پلی‌تکنیک در شهر سن پترزبورگ روسیه تحصیل می‌کرد.

براساس این اطلاعات، او تا ماه نوامبر ۲۰۲۱ در روسیه اقامت داشته است.

منابع امنیتی پاکستانی به افغانستان اینترنشنال گفتند که او پس از پیوستن به داعش خراسان، به افغانستان رفته و در سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ تا زمان عملیات انتحاری در قندهار، در افغانستان اقامت داشته است.

المرصاد، رسانه نزدیک به استخبارات طالبان، قبلا نوشته بود که مهاجم حمله قندهار چند روز قبل از این رویداد از ایالت بلوچستان پاکستان وارد افغانستان شده بود.

حمله خونین روز پنجشنبه (دوم حمل) در منطقه‌ای به شدت محافظت شده امنیتی قندهار، دست‌کم ۴۳ نفر کشته و ۴۵ نفر برجا گذاشت. شاخه خراسان داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.

المرصاد به نقل از یک منبع امنیتی طالبان ادعا کرد که این مهاجم انتحاری دو ماه قبل به شاخه خراسان داعش در ایالت بلوچستان پاکستان پیوسته بود و در این مدت آموزش «فکری و عقیدتی» را در این ایالت دریافت کرده بود.

در حالی که رسانه طالبان می‌گوید او از دو سال به این سو آموزش فکری و عقیدتی دیده، عکس‌هایی که مادیاروف اسدبیک در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده، نشان می‌دهد که او به افکار بنیادگرایانه پیش از این مدت گرایش داشته است.

مادیاروف دو سال پیش عکسی در لینکدین منتشر کرده که نشان می‌دهد او انگشت اشاره خود را، همان طوری که اعضای داعش معمولا در عکس‌ها نشان می‌دهند، بالا گرفته است. حدود دو سال قبل او عکس دیگری در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده که در آن دیده می‌شود او در کتابخانه‌ای نشسته که پشت سر آن قفسه‌های پر از کتاب مذهبی دیده می‌شود.

منبع

Be the first to comment on "پنهان‌کاری درباره مهاجم داعش حمله قندهار‌"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*