پیروزی بی‌سابقه افغانستان بر پاکستان در جام جهانی کریکت؛ طلسم یازده ساله شکست

تیم ملی کریکت افغانستان توانست در برابر حریف دیرینه‌اش، پاکستان برای نخستین بار در جام جهانی کریکت پیروز شود. این بازی نفسگیر در شهر چنای (مدرس) هند با تو‌پ‌زنی پاکستان آغاز شد که برای افغانستان ۲۸۳ دوش/امتیاز را هدف تعیین کرد.

افغانستان توانست با از دست دادن تنها ۲ بازیکن خود در ۴۹ آور (دور) به این هدف برسد و به این ترتیب دومین برد تاریخی خود در این جام جهانی را رقم بزند.

با این پیروزی افغانستان برای نخستین بار در بازی یک روزه بین‌المللی، پاکستان را برد و به این ترتیب طلسم یازده ساله در تاریخ بازی‌های دو کشور شکست.

نخستین بازی یک روزه بین‌المللی میان افغانستان و پاکستان در فبروری‌/فوریه ۲۰۱۲ در امارات برگزار شد که پاکستان در آن برنده شد. پس از آن شش بازی یک روزه دیگر بین دو کشور برگزار شد که در تمام این بازی‌ها پیروزی از آن پاکستان بود. اما در بازی‌های بیست آوره دو بار پاکستان را برده است.

پاکستان
توضیح تصویر،پاکستان دو پیروزی و سه باخت در این جام جهانی دارد

حشمت الله شهیدی، کاپیتان افغانستان در پایان این بازی گفت: «واقعاً این پیروزی شیرین است.»

او افزود: «طوری که ما هدف را دنبال کردیم بسیار حرفه‌ای بود و روشی که در پیش گرفتیم به ما کمک می‌کند که همانگونه وارد بازی های دیگرمان شویم.»

«ما کریکت با کیفیت بازی می‌کنیم. در شروع مسابقات به تیمم گفتم که می‌خواهم این حضور برای کشورمان و مردم‌مان تاریخی کنم. ما این کار را در برابر انگلیس و امروز مقابل پاکستان انجام دادیم.»

او گفت مشتاقانه منتظر است تا در بازی‌های بعدی خود هم بازی خوبی داشته باشند.

بابر اعظم کاپیتان تیم پاکستان در واکنش به نتیجه این بازی گفت : «این واقعاً برای مادردآور است».

او اضافه کرد: «در مجموع امتیاز خوبی گرفتیم اما توپ‌اندازی ما در حد مطلوب نیست…افغانستان خیلی خوب بازی کرد اما ما برای آن‌ها شمار زیادی دوش تعیین کردیم و این برای ما هزینه داشت.»

زدران
توضیح تصویر،ابراهیم زدران، بهترین بازیکن این بازی اعلام شد. او به تنهایی توانست ۸۷ دوش/امتیاز کسب کند که بیشترین امتیاز در میان بازیکنان افغانستان در این مسابقه بود

پاکستان با توپ‌زنی در ۵۰ آور (دور)، با از دست دادن ۷ بازیکن ۲۸۲ دوش‌/امتیاز کسب کرد و برای افغانستان ۲۸۳ امتیاز را هدف تعیین کرد.

بازیکنان افغانستان در نیمه دوم توپ‌زنی کردند. رحمان‌الله گوربز و ابراهیم زدران برای افغانستان شروع خوبی را رقم زدند و توانستند با توپ‌زنی در ۲۱ آور(دور) ۱۳۰ دوش/امتیاز کسب کنند. رحمان‌الله گوربز با قاپیده شدن توپ از سوی شاهین افریدی حذف شد.

اما ابراهیم زدران قبل از حذف شدن توانست به تنهایی ۸۷ دوش/امتیاز کسب کند که بیشترین امتیاز در میان بازیکنان افغانستان در این مسابقه بود.

او همچنین بهترین بازیکن این بازی اعلام شد.

رحمت شاه هم توانست بیش از ۶۰ امتیاز برای افغانستان بگیرد. افغانستان در آور ۴۸ به ۲۶۵ امتیاز رسید در حالی که تنها دو بازیکن خود را از دست داده بود و این روال تا رسیدن به هدف ادامه یافت.

تیم پاکستان
افغانستان

عنایت‌الحق یاسینی، خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی افغانستان برای پوشش جام جهانی کریکت می‌گوید که شمار زیادی از افغان‌ها نیز به تماشای این بازی آمده‌اند.

تیم افغانستان با سرود ملی و پرچم سه رنگ دولت‌های پیشین در این بازی‌ها حضور دارد.

شادمانی هواداران تیم ملی افغانستان و همچنین بازیکنان این تیم پس از پیروزی در استادیوم ورزشی چنای مشهود بود.

بازیکنان تیم افغانستان کریکت را زمانی که در پاکستان مهاجر بودند، یاد گرفتند و کم کم در صحنه بین‌المللی مطرح شدند.

در میانه تنش‌های سیاسی میان دو کشور، بازی کریکت میان افغانستان و پاکستان همواره خبرساز بوده است.

هواداران افغانستان

ترکیب تیم افغانستان شامل رحمان‌الله گوربز، ابراهیم زدران، رحمت شاه، حشمت‌الله شهیدی (کاپیتان)، عظمت‌الله عمرزی، اکرام علی‌خیل، محمد نبی، راشد خان، مجیب‌الرحمن، نوین الحق و نور احمد بود.

بازیکنان پاکستان امام الحق، عبدالله شفیق، بابر اعظم (کاپیتان)، محمد رضوان، سعود شکیل، افتخار احمد، شاداب خان، اسامه میر، حسن علی، شاهین افریدی و حارث رؤوف بودند.

افغانستان در چهار بازی قبلی خود سه باخت و یک پیروزی داشت. با این پیروزی به جایگاه ششم در جدول صعود کرد.

پیروزی هفته گذشته افغانستان در برابر تیم انگلستان که مدافع عنوان قهرمانی جام جهانی است نیز تاریخی بود.

پاکستان در دو بازی پیروز بوده و دو بازی قبلی خود خود را هم باخته است.

بازی بعدی افغانستان دوشنبه آینده (۳۰ اکتبر) در برابر سریلانکا برگزار خواهد شد.

جام جهانی

منبع

Be the first to comment on "پیروزی بی‌سابقه افغانستان بر پاکستان در جام جهانی کریکت؛ طلسم یازده ساله شکست"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*