کاخ سفید: دولت آمریکا بدون این که طالبان را تقویت کند، کمک به مردم افغانستان را ادامه می‌دهد

سخنگوی کاخ سفید گفته است دولت آمریکا بر حمایت و کمک به مردم افغانستان «بدون این که طالبان را تقویت کند» متعهد است.

کرین ژان‌پیر در نشست هفتگی خود گفت: «ما تا جایی که بتوانیم به مردم افغانستان کمک خواهیم کرد، بدون تقویت طالبان. و این تعهد ما نه فقط در دو سال گذشته، قطعاً در چند دهه گذشته بوده است.»

سخنگوی کاخ سفید افزود: «موضع رئیس جمهور [بایدن] همیشه در مورد اهمیت آموزش دختران، نه فقط در آمریکا بلکه در سطح جهان کاملاً واضح بوده. این که بتوانند آزادانه زندگی کنند و به مدرسه/مکتب بروند و آموزش ببینند.«

در سپتامبر ۲۰۲۱، طالبان مانع بازگشایی دبیرستان‌های دخترانه شد و پاییز امسال، محرومیت تحصیل دختران از سوی طالبان وارد سومین سال می‌شود.

خانم ژان‌پیر اضافه کرد که در این زمینه آمریکا «نگرانی‌های خود، مانند تحصیل دختران را با طالبان بسیار صریح مطرح کرده و پیگیر» آن بوده‌ است.

سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که این سیاست جو بایدن تا در تمام دوره او «ادامه خواهد داشت».

آمریکا پس از روی کار آمدن طالبان نیز بزرگترین کمک‌کننده بشردوستانه به افغانستان بوده است، از جمله ارسال ۴۰-۶۰ میلیون‌ دلار پول نقد به صورت هفتگی به کابل برای مصارف بشردوستانه است.

برخی مقام‌های دولت پیشین افغانستان از جمله امرالله صالح، معاون رئيس جمهور بارها تاکید کرده‌اند که ارسال بسته‌های پول نقد باعث تقوبت حکومت طالبان شده است.

دانش آموز
توضیح تصویر،کابل، دانش آموزی که از رفتن به مدرسه منع شده است، همچنان آرزوی بازگشایی مدارس/مکاتب را دارد

امسال، محرومیت تحصیل دختران از سوی طالبان وارد سومین سال می‌شود و دومین سالی است که زنان از تحصیل دانشگاهی و حضور در دانشگاه‌ها منع شده‌اند.

همچنین سال گذشته در فرمان جداگانه‌ای، طالبان زنان را نیز از کار در موسسات غیردولتی و بین‌المللی از جمله نهادهای سازمان ملل منع کرد.

دستورالعمل‌های محدودکننده طالبان برای خانه‌نشینی زنان و دور ساختن از فضای اجتماعی همچنان ادامه دارد.

در تازه‌ترین مورد، وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، زنان را از رفتن به پارک ملی بند امیر در بامیان منع کرد.

این پارک به خاطر داشتن محیط‌بانان زن شهرت داشت و یونسکو آن را به عنوان میراث جهانی ثبت کرده است.

از آغاز حکومت طالبان در دو سال گذشته گروه‌های مختلفی از زنان به اشکال مختلف دست به اعتراض زده‌اند و با این دستورات ابراز مخالفت کرده‌اند که در موارد زیادی سرکوب شدند.

منبع

Be the first to comment on "کاخ سفید: دولت آمریکا بدون این که طالبان را تقویت کند، کمک به مردم افغانستان را ادامه می‌دهد"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*