کربی: القاعده در موقفی نیست که بر خاک امریکا حمله کند

قصر سفید می‌گوید که شبکهٔ القاعده در افغانستان و سایر کشورها به یک “سازمان به شدت محدود شده” مبدل شده، اما گزارش سازمان ملل متحد حاکی است که القاعده مراکز جدید آموزشی در افغانستان ایجاد کرده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت قصر سفید در پاسخ به پرسش صدای امریکا پیرامون گزارش شورای امنیت ملل متحد در مورد فعالیت‌های القاعده و روابط این گروه با طالبان افغانستان گفت که القاعده توان این را ندارد که امریکا را تهدید کند.

جان کربی اضافه کرد: “ارزیابی‌های جامعهٔ استخباراتی ما نشان می‌دهد که القاعده در موقفی قرار ندارند که حملات عمده را بر خاک ایالات متحده انجام دهد.”

در گزارش تازهٔ شورای امنیت ملل متحد آمده است که القاعده هشت مرکز جدید آموزشی را در افغانستان ایجاد کرده است که چهار مرکز آن در ولایت‌های غزنی، لغمان، پروان و ارزگان موقعیت دارد. گزارش حاکی است که القاعده یک انبار تسلیحاتی در ولایت پنجشیر نیز دارد.

کربی در پاسخ به پرسشی که آیا واشنگتن تهدید القاعده در افغانستان را کم اهمیت جلوه می‌دهد، افزود: “ما تهدید تروریستی را در هیچ جای از جهان کم اهمیت جلوه نمی‌دهیم. و سه سرباز امریکایی که در (اردن) کشته شدند، با ایتلاف مبارزه با داعش ما دخیل بودند که هنوز هم در عراق و سوریه فعال است.”

او به کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل و رهبران گروه داعش در ماه‌ها و هفته‌های اخیر در سایر کشورها نیز اشاره کرد.

در گزارش سازمان ملل متحد آمده است که کمتر از ده رهبر ارشد القاعده که روابط تاریخی با گروه طالبان دارند، در افغانستان حضور دارند، هرچند بر اساس این گزارش، رهبران القاعده مستقر در افغانستان توانمندی طرح و تطبیق حملات بزرگ را ندارند.

بربنیاد گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد، افزون بر القاعده و داعش، گروه‌های دیگر مانند، جنبش اسلامی ترکستان، جنبش اسلامی اوزبیکستان، اتحاد جهاد اسلامی و جماعت انصارالله در افغانستان فعال اند و طالبان با برخی از این گروه‌ها کمک مالی می‌کنند.

طالبان بر اساس توافقنامۀ دوحه با ایالات متحده متعهد شده اند که روابط خود را با این گروه و سایر گروه‌های دهشت افگن قطع کرده و مانع فعالیت آنان در افغانستان می‌شوند.

پیش از این، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده گفته بود که طالبان در بیرون راندن القاعده از افغانستان کمک می‌کنند.

سال گذشته، گروه تحلیل و نظارت کمیتۀ تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد با نشر گزارشی گفته بود که گروه‌های دهشت‌افگن در افغانستان در مقایسه با گذشته از آزادی بیشتر برخوردار اند و تهدیدات تروریستی در افغانستان و منطقه در حال افزایش است.

بر اساس آمار حکومت پیشین افغانستان، قبل از سال ۲۰۲۱ میلادی ۲۲ گروه دهشت‌افگن خارجی در افغانستان فعالیت داشتند که با تسلط دوباره طالبان بر افغانستان به گفته کارشناسان نظامی پناهگاه امن برای شان فراهم شده است.

منبع

Be the first to comment on "کربی: القاعده در موقفی نیست که بر خاک امریکا حمله کند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*