گروه بین‌المللی بحران: اخراج گروهی مهاجرین افغان از پاکستان، منطقه را بی‌ثبات می‌کند

گروه بین‌المللی بحران، با اشاره به روند کنونی اخراج صدها هزار مهاجر افغان از پاکستان گفته است که چنین پالیسی، منطقه را در معرض تهدیدهای دیگری قرار خواهد داد.

این نهاد در گزارشی گفته است که تطبیق طرح اخراج میلیون‌ها مهاجر از پاکستان، آنان را در افغانستان که از قبل درگیر بحران است، مجبور به زندگی در بحران می‌کند.

در این گزارش آمده است که هرچند انتظار می‌رود این طرح بر همه اتباع خارجی تطبیق شود که به گونۀ غیرقانونی در پاکستان به سر می‌برند، اما به نظر می‌رسد که هدف آن افغان‌هایی است که سال‌‌ها در پاکستان زندگی کرده اند.

گروه بین‌المللی بحران تخمین زده است که بین سه تا چهار میلیون مهاجر افغان در پاکستان زندگی می‌کنند که حداقل ۶۰۰هزار نفر آن پس از بازگشت طالبان به قدرت در ماه اگست ۲۰۲۱ به این کشور نقل مکان کرده اند.

این نهاد گفته است که از جملۀ این مهاجرین، ۱.۳ میلیون نفر آن دارای کارت شناسایی پناهندگی و ۸۵هزار نفر دیگر از نیز کارت شناسایی اقامت پاکستان دریافت کرده اند، اما حدود ۱.۷ میلیون نیز بدون مدارک قانونی در پاکستان زندگی می‌کنند.

بر اساس گزارش بسیاری کسانی که پس از اول نومبر به افغانستان بازگشته اند، به زور از پاکستان اخراج شده اند.

در این گزارش آمده است که در مرحله اول این طرح، حکومت پاکستان مهاجرین افغان فاقد مدارک قانونی یا کسانی که مدارک جعلی اقامت پاکستان دارند و افغان‌هایی را که مدت ویزۀ شان تمام شده است، اخراج خواهد کرد.

گروه بین‌المللی بحران با بیان اینکه حکومت پاکستان مدت زمانی را برای اجرای این طرح تعیین نکرده، گفته است که بر اساس اشارۀ حکومت پاکستان، در مراحل بعدی این طرح، آن مهاجرین افغان که مدارک قانونی اقامت دارند، نیز از پاکستان اخراج خواهند شد.

اما سرفراز بگتی، سرپرست وزارت داخلۀ پاکستان روز دوشنبه در مجلس سنای این کشور گفت: “با مهاجرین افغان دارای مدارک اقامت برخورد نمی‌شود”.

گروه‌ بین‌المللی بحران گفته است که مهاجرین افغان در زمان بسیار بدی به کشورشان بر می‌گردند، چون افغانستان در حال حاضر کشوری است که با یکی از بزرگترین بحران‌های بشری در جهان مواجه است.

دلیل اخراج گروهی مهاجرین افغان

گزارش دربارۀ علت این تصمیم پاکستان گفته است که حکومت این کشور ناامنی‌های اخیر، حملات گروه مسلح طالبان پاکستان و همچنین دست داشتن تعدادی از افغان‌ها را در حملات تروریستی اخیر بیان کرده است.

گروه بین‌المللی بحران گفته است که اخراج دسته‌جمعی مهاجرین افغان به این دلیل مورد توجه حکومت پاکستان قرار گرفت که کاسۀ صبر مقامات این کشور در برابر حکومت طالبان لبریز شده، چون حکومت طالبان افغانستان علیه شبه‌نظامیان تحریک طالبان پاکستان اقدامی نکرد.

این در حالی است که شماری از مقامات پاکستانی گفته اند که پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، حملات تروریستی در پاکستان ۶۵ درصد و حملات انتحاری ۵۰۰ درصد افزایش یافته و همچنان آنان مدعی شده اند که در برخی رویدادهای امنیتی افغان‌ها دخیل بوده اند.

اما حکومت طالبان این ادعاهای اسلام‌آباد را بی‌اساس خوانده است. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان گفته است که طالبان مسوول امنیت پاکستان نیست.

پیشنهادات

گروه بین‌المللی بحران از کشورهایی که بر پاکستان نفوذ دارند، از جمله ایالات متحده امریکا خواسته است که اسلام آباد را از اجرای طرح بازگرداندن اجباری مهاجرین افغان بازدارند.

همچنان این نهاد می‌گوید که اگر جامعه جهانی این کار را انجام ندهد، حداقل باید از حکومت موقت پاکستان بخواهد که طرح غیرعملی فعلی را تعلیق کند و در عوض از افغانستان و پاکستان بخواهد که به تدریج در مورد برگشت مهاجرین افغان به توافق برسند، طوری که اصول و موازین حقوقی و بشردوستانه در روند بازگرداندن مهاجرین نقض نشود.

این گروه از سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی نیز خواسته است که با کمک کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، از مهاجرین افغان حمایت مالی و تخنیکی کنند.

گروه بین‌المللی بحران خطاب به ایالات متحده، اعضای اتحادیه اروپا، کانادا و سایر کشورهای غربی که برنامه‌های پذیرش مهاجرین را دارند، خواسته است که روند پذیرش افغان‌ها را سرعت ببخشند و افغان‌هایی را پناه دهند که با برگشت به افغانستان جان شان در خطر است و نیزآنانی را بپذیرند که قبلاً توسط سازمان ملل متحد شناسایی شده اند.

منبع

Be the first to comment on "گروه بین‌المللی بحران: اخراج گروهی مهاجرین افغان از پاکستان، منطقه را بی‌ثبات می‌کند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*