گزارش تازه کارشناسان ملل متحد؛ داعش احتمالاً مرکز ثقلش را به افریقا یا افغانستان منتقل می‌کند

۸صبح،‌ کابل: کارشناسان سازمان ملل متحد در یک گزارش تازه‌‌‌ به شورای امنیت این سازمان درباره تهدید بالای داعش و القاعده در افغانستان و مناطق درگیری در آفریقا و تأثیر آن روی وضعیت امنیتی اروپا هشدار داده‌اند.

گزارش جدید ۲۳ صفحه‌ای کارشناسان سازمان ملل متحد روز‌ چهارشنبه، ۱۱ دلو به شورای امنیت این سازمان ارایه و در آن گفته شده است که داعش احتمالاً قصد دارد تا مرکزش را به افغانستان یا آفریقا منتقل کند.

در این‌ گزارش به نقل از برخی کشورهای عضو سازمان ملل متحد که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود، آمده است که ارزیابی‌های‌شان نشان می‌دهد، فشارهای جدی ناشی از عملیات ضد تروریسم در سوریه و عراق این احتمال را افزایش می‌دهد که داعش بتواند رهبری و «‌مرکز ثقل» خود را به آفریقا یا افغانستان منتقل کند.

با این‌ وصف، آسوشیتدپرس با استناد به ارزیابی‌های این گزارش، انتقال رهبری داعش به آفریقا را بیشتر محتمل می‌داند.

از سوی دیگر، بربنیاد این گزارش، رابطه بین طالبان افغانستان و القاعده همچنان نزدیک است و برخی از کشورهای عضو گزارش می‌دهند که تمرکز بالای گروه‌های تروریستی از جمله داعش بر افغانستان، وضعیت امنیتی منطقه را تضعیف می‌کند.

کارشناسان در گزارش‌شان به شورای امنیت سازمان ملل گفته‌اند که داعش در افغانستان بزرگترین تهدید با توانایی طرح‌ریزی حملات در منطقه و فراتر از آن محسوب می‌شود.

این کارشناسان به حملات متوالی اخیر در کشورهای همسایه ایران و پاکستان و افزایش تهدیدات در کشورهای آسیای مرکزی اشاره کردند.

پیش از این، تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل متحد در گزارشش به شورای امنیت این سازمان گفته که القاعده دست‌کم هشت مرکز آموزشی در افغانستان زیر تسلط طالبان ساخته‌ است،‌ گزارشی که طالبان آن را رد کردند.

منبع

Be the first to comment on "گزارش تازه کارشناسان ملل متحد؛ داعش احتمالاً مرکز ثقلش را به افریقا یا افغانستان منتقل می‌کند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*