یونیسف: افغانستان از رهگذر ماین و مواد منفجر ناشده یکی از آلوده‌ترین کشورها است

صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان (یونیسف) می‌گوید که افغانستان از رهگذر موجودیت ماین و مواد منفجر ناشده یکی از آلوده ترین کشورها در جهان است.

یونیسف امروز دوشنبه ۳۰ جنوری (۱۰ دلو) با نشر پیامی در شبکۀ اجتماعی ایکس نگاشته است که در سال روان میلادی (۲۰۲۴) در نظر دارد که به سه میلیون و ۶۰۰هزار نفر برنامه‌های آگاهی‌دهی را در زمینۀ خطرات مهمات راه‌اندازی کند.

این ادارۀ ملل متحد گفته است: “در سال ۲۰۲۴ یونیسف قصد دارد به ۳.۶ میلیون کودک و اعضای جامعه با آموزش خطر مهمات انفجاری دسترسی پیدا کند، تا آنها بدانند چگونه از صدمات و مرگ ناشی از بقایای مواد منفجره جنگ جلوگیری کنند”.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد در حال حاضر ۲.۴ میلیون نفر در افغانستان از معلولیت رنج می‌برند که بیشتر این افراد قربانی رویدادهای انفجاری اند.

پیش از این، شهاب حکیمی، رییس سازمان ماین‌پاکی ام‌دی‌سی در مصاحبه‌ای با صدای امریکا گفته بود که در حال حاضر ماهانه بین ۱۲۰ تا ۱۲۵ نفر در افغانستان در اثر انفجار ماین و مهمات منفجر ناشده کشته و زخمی می‌شوند.

به گفتۀ حکیمی در مجموع ۴۵۰۰ ساحه در افغانستان که ۱۵۰۰ میلیون متر مربع می‌شود، آلوده با ماین و مهمات منفجرناشده بوده که از دوران درگیری‌ها باقی مانده است.

کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان هفت ماه قبل با نشر گزارشی گفت که مواد منفجرناشده و ماین‌ها تهدید “بسیار واقعی و دایمی” برای غیرنظامیان به ویژه کودکان افغان است که پس از چندین دهه جنگ به خانه‌های شان بر می‌گردند.

گزارش افزوده است که هرچند جنگ در افغانستان کاهش یافته است، اما زندگی مردم به دلیل اینکه برنامه‌های ماین‌روبی و مواد منفجرناشده “کاملاً موفق” نبوده، هنوز هم در تهدید است.

بر اساس گزارش کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ، تلفات ناشی از ماین و مواد منفجرناشده در افغانستان از زمان مسلط شدن طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱ تا به حال افزایش یافته است.

کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ می‌گوید که به دنبال تغییر نظام در افغانستان، بسیاری از دولت‌ها و سازمان‌های تمویل‌کننده، کمک‌های مالی خود را متوقف کردند و این موضوع منجر به کاهش چشمگیر منابع و بودجه برای پاکسازی ماین‌ها و مهمات منفجر ناشده در این کشور شد.

این کمیته گفته است که هنوز هم برای ارایه کمک‌های تخنیکی و مالی جامعه جهانی به منظور کاهش تلفات انسانی ناشی از ماین و مواد منفجر ناشده در افغانستان نیاز مبرم وجود دارد.

منبع

Be the first to comment on "یونیسف: افغانستان از رهگذر ماین و مواد منفجر ناشده یکی از آلوده‌ترین کشورها است"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*