یونیسف: حدود ده‌هزار کارمند صحی زن را در افغانستان، نهادهای جهانی حمایت می‌کنند

صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونیسف) می‌گوید که ده‌هزار کارمند زن در افغانستان تحت پوشش امدادهای مالی نهادهای بین‌المللی قرار دارند.

فیروزه شفیق، مسوول برنامه‌های صحی یونیسف در افغانستان امروز یکشنبه نهم جولای (۱۸ سرطان) با نشر تویتی گفته است که بودجه را برای ادامهٔ کار این زنان، بانک انکشاف آسیایی، بانک جهانی و یونیسف فراهم می‌کنند.

او گفته است که این زنان در مراکز صحی و جوامع سراسر افغانستان فعالیت دارند تا خدمات نجات‌بخش را برای زندگی زنان و کودکان افغان ارایه کنند.

بر اساس آمار بخش صحی یونیسف، در حال حاضر ۲۰ میلیون نفر در سراسر افغانستان به مراقبت‌های بهداشتی ابتدایی و ثانوی دسترسی دارند. به گفتۀ مقامات یونیسف این امر از طریق “حمایت از کارکنان بهداشتی، به ویژه زنان، فعال نگه داشتن زنجیره های تامین و باز نگه داشتن مراکز بهداشتی و درمانی و شفاخانه‌ها” ممکن شده است.

همچنان معلومات یونسف نشان می‌دهد که ۲۷هزار کارمند مراقبت‌های بهداشتی آموزش‌دیده در این مراکز صحی کار می‌کنند و ۲۴۰۰ مرکز صحی مجهز در سراسر افغانستان فعال است.

پیش از این مسوول برنامه‌های صحی یونیسف در افغانستان گفته بود که با حفظ ۲۷هزار کارمند صحی و فعال نگه داشتن هزاران مرکز بهداشتی، یونیسف به کمک بانک جهانی و بانک انکشاف آسیایی از فروپاشی نظام صحی افغانستان جلوگیری کرده است.

در کنار یونیسف، سازمان جهانی صحت نیز برعلاوۀ فراهم‌کردن تجهیزات طبی و غیرطبی، در بخش ارتقای ظرفیت کارمندان صحی در افغانستان کار می‌کند.

پس از مسلط شدن حکومت سرپرست و خروج نیروهای خارجی در ماه اگست ۲۰۲۱، افغانستان با بحران شدید اقتصادی و بشری روبرو شده و در کنار سایر سکتورها، نظام صحی این کشور نیز با بحران مواجه است.

قلندر عباد، سرپرست وزارت صحت عامۀ حکومت سرپرست به تاریخ هفتم اپریل در “روز جهانی صحت برای همه” گفته بود که ایجاد مراکز صحی جدید برای ساکنین مناطق دورافتاده افغانستان، غنی‌سازی سکتور تغذیه، تلاش بیشتر برای افزایش ظرفیت کارمندان صحی و به دست آوردن تجهیزات معیاری طبی و تشخیصی، از نیازهای اساسی نظام صحی افغانستان است.

منبع

Be the first to comment on "یونیسف: حدود ده‌هزار کارمند صحی زن را در افغانستان، نهادهای جهانی حمایت می‌کنند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*