یک‌سوم جمعیت جهان با روش‌های غیرصحی پخت و پز می‌کنند – تحقیق

یک‌سوم جمعیت جهان با روش‌های غیرصحی پخت و پز می‌کنند – تحقیق
یک‌سوم جمعیت جهان با روش‌های غیرصحی پخت و پز می‌کنند – تحقیق

نتایج یک تحقیق جدید نشان داده است که نزدیک به یک‌سوم جمعیت جهان، حدود ۲.۳ میلیارد نفر، هنوز هم روی آتش یا منقل‌های عادی و قدیمی که دود تولید می‌کنند، غذای شان را پخت و پز می‌کنند که هم به سلامت خود آنان و هم به محیط زیست زیان وارد می‌کند.

ادارۀ بین‌المللی انرژی و گروه بانک انکشاف افریقایی در این گزارش مشترک خواستار صرف سالانه هشت میلیارد دالر شده اند که به گفتۀ آنان تا سال ۲۰۳۰ تمام خانواده‌ها به منابع و روش پاک و مصوون پخت و پز دسترسی داشته باشند.

اکینوومی ادیسینا، رییس گروه بانک انکشاف افریقایی گفت: “فقدان دسترسی به پخت و پز پاک، تاثیرات منفی بر صحت عامه داشته و سبب تداوم قطع جنگلات و افزایش تصاعد گازهای گلخانه‌ای می‌شود.”

در این گزارش تخمین زده شده است که استفاده از چوب یا ذغال چوب، همه ساله سبب کاهش جنگلات به مساحت ۸۵هزار کیلومتر مربع می‌شود.

گزارش حاکی است که تماس انسان‌ها با دود ناشی از سوختاندن چوب، ذغال، زبالۀ زراعتی و فضلۀ حیوانات که عمدتاً برای مقاصد پخت و پز کار گرفته می‌شود، همه ساله سبب مرگ ۳.۷ میلیون انسان می‌شود که در زمرۀ سومین عامل مرگ‌های پیش از وقت در جهان رده بندی شده است.

در این گزارش آمده است که تاثیرات مخرب ناشی از فقدان دسترسی به منابع پاک پخت و پز را بیشتر زنان تحمل می‌کنند که هم مسوولیت جمع‌آوری هیزم و تهیه غذا را به عهده داشته و هم این وضعیت آنان را از آموزش و کار به دور نگه می‌دارد.

بر اساس یافته‌های تحقیق جدید، چین، هند و اندونیزیا به تنهایی نصف جمعیتی را در خود جا داده اند که به منابع و روش‌های مصوون و پاک پخت و پز دسترسی ندارند، اما این وضعیت در افریقا نیز رو به وخامت گذاشته است. از سوی دیگر در این تحقیق آمده است که پالیسی‌های موجود کشورها را قادر به حل این معضل تا سه دهۀ آینده نخواهد بود.

ادارۀ بین‌المللی انرژی و گروه بانک انکشاف افریقایی استدلال کرده اند که هشت میلیارد دالر پیشنهاد شده از سوی این دو نهاد برای تامین دسترسی تمام انسان‌ها به منابع پاک و مصوون پخت و پز، کمتر از یک درصد هزینه‌ای است که حکومت‌ها سال گذشته برای سبسایدی تیل و دیگر محصولات نفتی آن تخصیص دادند.

این دو نهاد گفته اند که حل مشکل عدم دسترسی به روش پاک پخت و پز به کدام شاهکار تکنالوژی نیاز نداشته و فقط مستلزم ارادۀ سیاسی حکومت‌ها، بانک‌های انکشافی و سایر نهادهایی است که برای زدودن فقر و برابری جنسیتی تلاش می‌کنند.

منبع

Be the first to comment on "یک‌سوم جمعیت جهان با روش‌های غیرصحی پخت و پز می‌کنند – تحقیق"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*