اسلام آباد بار دیگر از دسترسی تحریک طالبان پاکستان به سلاح های مدرن ابراز نگرانی کرد

اسلام آباد بار دیگر از دستیابی گروه مسلح تحریک طالبان پاکستان به سلاح های باقیمانده از نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان و استفاده از آنها علیه این کشور ابراز نگرانی کرده است.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان روز پنجشنبه ۲۱ دسمبر (۳۰ قوس) در اسلام آباد ضمن پاسخ به سوالات خبرنگاران، گفت که برای جلوگیری از تهدیدات ناشی از وجود و استفاده سلاح های مدرن توسط جنگجویان تحریک طالبان پاکستان به تلاش‌های مشترک جهانی نیاز است.

خانم بلوچ گفت: “پاکستان عمیقاً نگران در دسترس بودن و استفادهٔ تسلیحات مدرن توسط گروه تحریک طالبان پاکستان است که در فهرست گروه های تروریستی قرار دارد. برای خنثی کردن تهدیدات ناشی از آن به اقدام و استراتیژی مشترک جامعه جهانی ضرورت است. ما به کار خود به سوی این هدف ادامه می‌دهیم.”

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، روز سه شنبه ۲۰ دسمبر (۲۸ قوس)، این ادعاها را که گویا نظامیان امریکایی در هنگام خروج از افغانستان در اگست ۲۰۲۱ تسلیحات و تجهیزات نظامی را جاگذاشتند و طالبان پاکستانی به آن دسترسی یافته اند “مضحک” خواند.

به گفتۀ وی آنچه را که ایالات متحده در طول ۲۰ سال حضور در افغانستان با تصویب و مشوره کانگرس انجام داد “مسلح سازی و کمک به اکمال نظامی نیروهای ملی امنیتی افغان” بود.

کربی گفت که با پیشرفت طالبان در جریان خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان، نیروهای افغان تصمیم گرفتند تا جنگ نکرده و سلاح خود را بر زمین بگذارند و تسلیحاتی که امروز در مورد آن در افغانستان صحبت می‌شود “مربوط نیروهای ملی امنیتی افغان” است، نه ایالات متحده.

کربی تاکید کرد که این ادعاها که گویا ایالات متحده انبارهای سلاح را در افغانستان رها کرده، نادرست است.

اسلام آبادادعا دارند که پس از خروج نظامیان خارجی از افغانستان و مسلط شدن طالبان بر آن کشور، تندروان مرتبط با تحریک طالبان پاکستان یا تی پی پی، حملات خود را از پناهگاه‌های امن شان در افغانستان تشدید بخشیده اند.

تحریک طالبان پاکستان و دیگر گروه های تندرو مستقر در پاکستان، از سال‌ها به اینسو حملات را در داخل پاکستان انجام می‌دهند، اما اکنون مقام‌های پاکستانی ادعا دارند که حملات مرگبار تندوران با استفاده از سلاح‌های مدرن ساخت ایالات متحده علیه نیرو های امنیتی پاکستان، رو به افزایش نهاده است.

عثمان جادون، معاون نماینده ویژه پاکستان در سازمان ملل متحد، هفتۀ گذشته در نشست شورای امنیت این سازمان خواستار آن شد تا در مورد چگونگی دستیابی گروه تحریک طالبان پاکستان به سلاح‌های پیشرفته برای انجام حملات در پاکستان تحقیق شود.

جادون گفت: “تروریستان و جنایتکاران این سلاح‌های پیشرفته را نمی‌سازند، بلکه آنها را از راه‌های غیرقانونی و عناصری به دست می‌آورند که هدف شان بی‌ثبات‌کردن مناطق و کشورهای خاص است”.

جادون به گونۀ مشخص از ایالات متحده نام نبرد، اما انوار الحق کاکر، صدراعظم موقت پاکستان در ماه سپتمبر گفته بود که تسلیحات نظامی که در زمان خروج ایالات متحده از افغانستان در آن کشور به جا مانده است، “ظرفیت جنگ را به شکل گسترده” برای گروه تحریک طالبان پاکستان و دیگر گروه های ضد پاکستان، افزایش داده است.

مقامات طالبان مکررا این ادعا ها را رد کرده اند که تسلیحات به جا مانده در افغانستان به دست تندروان افتاده است و به گفتۀ طالبان “تسلیحات وتجهیزات بجا مانده در انبارها نگهداری شده و هیچ کس اجازه قاچاق و یا فروش آن را” ندارد.

وزارت دفاع ایالات متحده سال گذشته با نشر گزارشی گفت که به ارزش بیش از ۷.۱ میلیارد دالر تجهیزات نظامی که توسط ایالات متحده فراهم شده بود، پیش از سقوط حکومت پیشین در افغانستان موجود بود.

بر اساس این گزارش، اردوی ایالات متحده پیش از خروج تقریباً تمامی تجهیزات عمده‌ای که نیروهای امریکایی در افغانستان از آن کار می‌گرفتند، یا تخریب یا هم انتقال داده بود.

منبع

Be the first to comment on "اسلام آباد بار دیگر از دسترسی تحریک طالبان پاکستان به سلاح های مدرن ابراز نگرانی کرد"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*