افت بی پیشینهٔ‌ روپیهٔ پاکستان؛ یک دالر با ۲۸۵ روپیه تبادله شد 

پول رایج پاکستان امروز دوم مارچ (۱۱ حوت) در مقابل دالر امریکایی در پایین سطح در حالی قرار گرفت که این کشور تلاش دارد به قرضهٔ صندوق بین المللی پول دسترسی پیدا کند.

پاکستان با وجود آنکه نرخ سود را بیش از حد متوقع بلند برد، اما این اقدام نتوانست در وضعیت بازار‌های این کشور تغییر وارد کند.

در بازار‌ بانکی پاکستان امروز یک دالر در مقابل ۲۸۵.۰۹ روپیه پاکستانی تبادله شد که کاهش ۶.۶۶ درصد در هر دالر را نشان می‌دهد.

این در حالی است که نرخ اوراق بهادار بین المللی این کشور نیز بیش از سه سنت در یک دالر کاهش یافت.

ارزش روپیهٔ پاکستانی که از آغاز سال جاری به اینسو حدود ۲۰ در صد کاهش یافته است، پس از تعویق معامله میان پاکستان و صندوق بین المللی پول بیشتر رکود کرد.

بودجهٔ صندوق بین المللی پول برای پاکستان که درگیر بحران اقتصادی است، مهم پنداشته می‌شود و اگر اسلام آباد به این پول‌ها دسترسی بیابد، دروازه‌های مالی دوجانبه و چند جانبهٔ خارجی به روی این کشور گشوده خواهد شد.

دارایی بانک مرکزی پاکستان به حدی کاهش یافته است که این کشور فقط می‌تواند واردات سه هفته‌ای خویش را تحت پوشش قرار دهد.

پاکستان تحت نهمین دور مرور صندوق بین المللی پول قرار دارد و اگر بورد این اداره تصمیم مثبت اتخاذ کند، اسلام آباد به بیش از یک میلیارد دالر دست خواهد یافت که از سال گذشته به اینسو به دلیل پالیسی چوکات کاری به تعلیق افتاده است.

اسحاق دار، وزیر مالیه پاکستان در صفحهٔ تویتراش نگاشته است که مذاکرات این کشور با صندوق بین المللی پول در حال تمام شدن است و انتظار می‌رود هفتهٔ آینده توافقنامهٔ در سطح کارمندان با این صندوق به امضا برسد.

منبع

Be the first to comment on "افت بی پیشینهٔ‌ روپیهٔ پاکستان؛ یک دالر با ۲۸۵ روپیه تبادله شد "

Leave a comment

Your email address will not be published.


*