تامس وست با مقامات ترکیه در مورد تهدیدات داعش گفتگو کرد

تامس وست، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور افغانستان گفته است که در سفر دو روزه به ترکیه با مقامات آن کشور، به شمول سیلاب اخیر در افغانستان و کمک‌رسانی به سیلاب‌زدگان، در مورد تلاش‌های مشترک علیه تهدیدات داعش گفتگو کرده است.

وست ناوقت جمعه ۲۴ می (چهارم جوزا) با نشر پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نگاشته است: “طی دو روز ارزنده‌ در انقره به شمول مسیر پیش‌رو در افغانستان بر این مسایل صحبت‌های داشتم: ضرورت به دپلوماسی جمعی، تلاش‌های هماهنگ علیه تهدیدات داعش-خراسان، حمایت از مساعی کمک‌رسانی در شمال افغانستان و پشتیبانی از حقوق بشر افغان‌ها”.

این دپلومات ارشد ایالات متحده در حالی، از تلاش‌های مشترک علیه شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش)، حرف می‌زند که جو بایدن، رییس‌ جمهور ایالات متحده در جریان سفر رئیس جمهور کینیا به واشنگتن، در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار گفت که به جز از حضور نظامیان امریکایی در افغانستان، راه‌های دیگری برای کنترول گروه داعش در افغانستان نیز وجود دارد.

بایدن در مورد اینکه چه راه‌هایی برای مبارزه با داعش هست، جزییات نداده است.

در متنی که کاخ سفید در ۲۳ می (سوم جوزا) از کنفرانس مشترک خبری جو بایدن با ویلیام روتو، رییس جمهور کینیا منتشر کرد، آمده است که راه‌های دیگری برای کنترول داعش به جز حمله به افغانستان وجود دارد. “این یک نیاز غیر ضروری بود”.

همچنان اخیراً ایالات متحده امریکا و پاکستان با نشر اعلامیۀ مشترک گفته اند که این دو کشور، بر افزایش همکاری برای مبارزه با گروه‌های تروریستی مانند داعش و تحریک طالبان پاکستان توافق کردند.

در این اعلامیه که به تاریخ ۱۳ می (۲۴ ثور) نشر شد، هر دو کشور گفته اند: “پاکستان و ایالات متحده اذعان می‌دارند که مشارکت برای مقابله با شاخه خراسان دولت اسلامی [داعش]، تحریک طالبان پاکستان و سایر سازمان‌های تروریستی باعث ارتقای امنیت در منطقه می‌شود و به عنوان الگوی همکاری دوجانبه و منطقه‌ای برای مقابله با تهدیدات تروریزم فراملی عمل می‌کند.”

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید که گروه داعش زمان حضور امریکا در افغانستان به فعالیت و هسته‌گذاری در این کشور آغاز کرد و با حاکمیت آنان بر این کشور، داعش از بین رفته است.

مجاهد در واکنش به این اظهارات بایدن به تلویزیون ملی افغانستان که تحت کنترول این گروه قرار دارد، افزوده است: “زمانیکه امریکا در این‌جا حضور داشت و نیروهای شان در افغانستان موجود بود، داعش در این‌جا پیدا شد، تقویه شد و لانه داشت، فعالیت می‌کرد و عملیات اجرا می‌کرد، اما وقتی امریکا از خاک افغانستان کشیده شد، داعش هم به زوال مواجه شد.”

ذبیح‌الله مجاهد کشورهای غربی را به بزرگنمایی از داعش متهم کرده است.

همچنان وزارت دفاع حکومت طالبان به تاریخ هفتم می (۱۸ ثور) با نشر اعلامیه‌ای ادعا کرد که شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) از خاک پاکستان علیه افغانستان استفاده می‌کند که اسلام‌آباد این ادعا را رد کرد.

پیشتر از آن، سرپرست وزارت امور خارجه حکومت طالبان سه همسایه افغانستان را به همکاری از داعش متهم کرده بود. امیرخان متقی به تاریخ ۲۵ اپریل در مراسم افتتاح نمایشگاه افغان – قزاق در کابل ادعا کرد که این سه کشور مسوولیت‌هایش را در مبارزه با داعش انجام نداده است، اما او از کشوری نام نبرد.

او گفت که اگر این کشورها مسوولیت‌های شان را به خوبی انجام بدهند، نه تنها داعش در افغانستان دوباره ظهور نخواهد کرد، بلکه به گفته وی، این تهدید در منطقه نیز از بین خواهد رفت.

با وجود ادعاهای پیهم مقامات طالبان مبنی بر سرکوب داعش، این گروه طی کمتر از سه سال گذشته حملات خونین را علیه غیرنظامیان و مقامات طالبان انجام داده اند. در آخرین مورد، این گروه مسوولیت حملات بر گردشگران خارجی در بامیان و قندهار را بر عهده گرفته است.

روز جمعه گذشته ۱۷ می (۲۸ ثور) در حمله‌ای مسلحانه در ولایت بامیان، علاوه بر کشته شدن سه گردشگر خارجی و سه افغان، هفت تن دیگر از جمله چهار گردشگر خارجی زخمی شدند

منبع

Be the first to comment on "تامس وست با مقامات ترکیه در مورد تهدیدات داعش گفتگو کرد"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*