عفو بین الملل: سال گذشته ۸۸۳ حکم اعدام در جهان تطبیق شد

عفو بین‌الملل روز دوشنبه ۱۵ می (۲۵ ثور) گزارشی را منتشر کرد که بر اساس آن اعدام‌هایی که در سال ۲۰۲۲ در سراسر جهان ثبت شده است، به ۸۸۳ نفر می‌رسد.

عفو بین الملل ضمن محکوم کردن این عملکرد کشور‌‌ها گفته است که بخش اعظم‌ این اعدام‌ها در شرق میانه و شمال افریقا تطبیق شده که از سال ۲۰۱۷ به اینسو بالاترین سطح اعدام ها را نشان می‌دهد.

این ناظر حقوق بشر بین المللی گفته است که میزان این گونه‌ اعدام‌ها در سال ۲۰۲۲ در ۲۰ کشور جهان افزایش ۵۳ درصدی را در مقایسه با ۱۲ ماه قبل نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، اعتقاد بر این است که چین در این رده بندی به گونهٔ ”وحشتناک” پیشتاز بوده است، اما عفو بین الملل ارقام افرادی را که در چین اعدام شده اند، در این گزارش ذکر نکرده است.

پس از چین، ایران با ۵۷۶ اعدام، عربستان سعودی با ۱۹۶ اعدام—بالاترین رقم در ۲۰ سال گذشته — مصر با ۲۴ اعدام و ایالات متحده با ۱۸ اعدام به ترتیب در رده‌های دوم، سوم، چهار و پنجم قرار گرفته اند.

در گزارش سالانهٔ عفو بین الملل همچنین آمده است که مجازات اعدام در کوریای شمالی و ویتنام نیز به‌ طور گسترده اجرا شده است، اما مانند چین، شمار اعدام شدگان در این کشور‌ها “محرم” باقی مانده است.

بر اساس این گزارش، در میان کشور‌های شرق میانه و شمال افریقا، اعدام‌ها در عربستان سعودی، ایران و مصر افزایش چشمگیر یافته است.

عفو بین الملل در این گزارش همچنین گفته است که سرکوب مخالفان حکومت‌ها یکی از عوامل افزایش اعدام‌ها بوده است، اما نزدیک به ۴۰ درصد اعدام‌های شناسایی شده مرتبط به مواد مخدر بوده است. تنها در سینگاپور ۱۱ اعدام مربوط به مواد مخدر اجرا شده است.

این سازمان بین المللی حقوق بشر با اشاره به اعدام‌های مرتبط به مواد مخدر گفته است که “این تخطی از قوانین بین المللی حقوق بشر است که اعدام را فقط برای جنایاتی که شامل قتل عمدی است، مجاز می داند.”

اگنس کالامار، رییس عمومی عفو بین الملل، در مورد اعدام‌های مرتبط به مواد مخدر گفته است که در اکثر حالات کسانی به ”طور نامتناسبی” هدف ” این مجازات بی رحمانه” قرار می‌گیرند که سابقهٔ محرومیت دارند.

این عالی‌ترین مقام عفو بین الملل خطاب به این کشور‌ها گفته است که رهبران آنان باید در عوض اجرای‌ اعدام‌ها، از حقوق بشر حراست کنند و عدالت را اجرا کنند.

خانم کالامار گفت:‌ ”زمان آن فرا رسیده است که حکومت‌ها و ملل متحد فشار را بر مرتکبین این گونه نقض آشکار حقوق بشر افزایش دهند و تضمین کنند که مقررات بین المللی اعمال می شوند.”

با آنهم عفو بین الملل با ابراز امیداوری گفته است که مجازات اعدام در شش کشور یا به صورت قسمی و یا کامل در سال ۲۰۲۲ لغو شد که شامل جمهوری افریقای مرکزی، گینی استوایی، قزاقستان، پاپوآ نیو گینی، سیرالیون و زامبیا می‌شود.

منبع

Be the first to comment on "عفو بین الملل: سال گذشته ۸۸۳ حکم اعدام در جهان تطبیق شد"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*