معاون ملل متحد: امیدها در افغانستان برباد رفته است

4
2

معاون منشی عمومی ملل متحد و مسوول امور بشری این سازمان می‌گوید که با حاکمیت طالبان در افغانستان امیدها در این کشور برباد رفته است.

مارتین گریفتس روز سه شنبه چهارم می (۱۵ جوزا) در یک نشست خبری گفته است که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان، به نمایندگی از منشی عمومی ملل متحد به افغانستان سفر کرد تا با مقامات این گروه گفتگو کند.

او گفت: “یک عمر در افغانستان به این صورت کار کرده بودم و ما در آن زمان امیدهایی داشتیم، در واقع تعهدات کتبی داشتیم که چگونه می‌توانیم با طالبان پیش برویم و این امیدها از بین رفته است.”

به گفتۀ مسوول امور بشری ملل متحد، حکومت طالبان فرمان‌ها و دستورهایی را علیه زنان و دختران یکی پس از دیگری صادر کرده است.

بر اساس گزارش‌های نهادهای معتبر حقوق بشری، از اگست ۲۰۲۱ به طرف، حکومت طالبان بیش از ۵۰ فرمان و دستور سرکوبگرانه گسترده را صادر کرده است که زنان و دختران را هدف قرار می‌دهد.

بر اساس این فرمان‌ها و دستورهای حکومت طالبان، آزادی تردد، آزادی عقیده و بیان، فرصت‌های شغلی، نمایندگی سیاسی و عمومی و دسترسی به آموزش و مراقبت‌های بهداشتی زنان و دختران به شدت محدود می‌شود.

حکومت طالبان طی بیش از دو نیم سال گذشته، محدودیت‌های فزاینده را بر زنان وضع کرده اند، از ممنوعیت آموزش و کار گرفته تا تفریح، ورزش و آرایش زنان.

پیش از این بارها ملل متحد و کشورهای غربی از طالبان خواسته اند که محدودیت‌های وضع شده بر حقوق زنان و دختران افغان را لغو کنند، اما این گروه نه تنها به این خواست‌ها گردن ننهاده، بلکه همواره گفته اند که حقوق زنان و دختران در افغانستان بر اساس شریعت اسلام تامین است و نیز محدودیت بر کار و آموزش زنان و دختران را “موضوع داخلی” افغانستان عنوان کرده اند.

اما مارتین گریفتس گفت: “میزان و مسایلی که جامعه جهانی به نمایندگی از مردم افغانستان با طالبان درگیر است، هنوز مورد بحث است.”

این در حالی است که کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا و نمایندگان متحدان آسیایی این سازمان روز دوشنبه همین هفته طی نشستی در ویانا پایتخت اتریش دربارۀ تهدیدهای موجود فراراه دسترسی زنان و دختران افغان به آموزش، خدمات صحی و کار و تاثیرات این تهدیدها بر امنیت منطقه بحث کردند.

در گزارش این سازمان آمده است: “اشتراک‌کنندگان تهدیدهای جدی را که زنان افغانستان از نظر دسترسی به آموزش، خدمات صحی و کار با آن مواجه هستند، واضح ساختند و تاثیر این تهدیدها را بر امنیت منطقوی مورد بحث قرار دادند. سخنرانان به تلاش‌های بین‌المللی برای توانمندسازی زنان افغان و ارتقای برابری جنسیتی به عنوان اجزای اساسی توسعه پایدار و صلح اشاره کردند.”

معاون منشی عمومی ملل متحد در حالی از برباد رفتن امیدها در افغانستان سخن می‌گوید که اخیراً نهاد حقوقی موسوم به رصدخانه جهانی گفته است که افغانستان به محدودیت شدید حقوق زنان و دختران که قبل از سال ۲۰۰۱ وجود داشت بازگشته است.

به گفتۀ این نهاد، “زنان در افغانستان در حال حاضر در وضعیت ستم جنسیتی نهادینه‌شده، جداسازی، و معافیت از مجازات خشونت جنسی به سر می‌برند”، وضعیتی که به اپارتاید جنسیتی معروف شده است.

همچنان یک نهاد حقوق بشری دیگر به نام ”مرکز جهانی مسوولیت حفاظت” نیز با نشر گزارشی گفته است که طالبان سیاست‌ها و اقدامات محدودکننده‌ای را اجرا کرده‌ اند که زنان و دختران را از حقوق بشر محروم می‌کند، اشکال شدید تبعیض جنسیتی را تداوم می‌بخشد و کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان را آشکارا نقض می‌کند.

منبع

Be the first to comment on "معاون ملل متحد: امیدها در افغانستان برباد رفته است"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*