ملل متحد خواستار خروج فوری و بدون قیدوشرط روسیه از اوکراین شد

مجمع عمومی ملل متحد روز پنجشنبه ۲۳ فبروری (چهارم حوت) در یک رای‌گیری به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را در مورد خروج فوری و بدون قید و شرط سربازان روسی از قلمرو اوکراین تصویب کرد.

مجمع عمومی ملل متحد در یک رای‌گیری غیرالزامی این قطعنامه را با ۱۴۱ رای موافق و هفت رای مخالف در حالی تصویب کرد که ۳۲ کشور دیگر، از جمله چین و هند رای ممتنع دادند.

این قطعنامه در آستانهٔ یک سالگی جنگ اوکراین و پس از دو روز مناظره که در آن کیف از جامعه جهانی خواست بین “خوب و بد” یکی را انتخاب کنند، تصویب شد.

قطعنامه بر حمایت مجدد از “حاکمیت” و “تمامیت ارضی” اوکراین تاکید کرده و هرگونه ادعای روسیه مبنی بر الحاق بخش‌های از اوکراین به خاک‌اش را رد کرده است.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه به تاریخ ۳۰ سپتمبر سال گذشته چهار ساحۀ اوکراین – لوهانسک، دونتسک، منطقه خرسون و منطقه زاپوریژیا – را طی مراسمی رسماً بخشی از قلمرو روسیه اعلام کرد.

مجمع عمومی ملل متحد به تاریخ ۱۲ اکتوبر سال گذشته نیز در یک رای‌گیری به اتفاق آرا الحاق بخش‌های از اوکراین را به روسیه محکوم کرد.

قطعنامهٔ امروزی از فدراتیف روسیه خواسته تا فوراً، به طور کامل و بدون قید و شرط تمامی نیروهای نظامی خود را از خاک اوکراین – مرزهای شناخته شده بین‌المللی – خارج کند و خواستار توقف درگیری‌ها شده است.

این رای گیری نشان دهندهٔ ادامهٔ انزوای مسکو در صحنه جهانی پس از ۱۲ ماه جنگ در اوکراین بوده، اما روسیه باوجود حمایت تعداد معدودی از کشورها، از حق ویتوی خود برای جلوگیری از هرگونه طرح الزامی علیه خود در شورای امنیت سازمان ملل استفاده کرده است.

در جریان مناظرهٔ مجمع عمومی ملل متحد، یوشیماسا هیاشی، وزیر خارجهٔ جاپان گفت: “سال آینده، ما نباید برای برگزاری دومین سالگرد این جنگ تجاوزکارانه بی‌معنا در اینجا ملاقات کنیم.”

کترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه گفت که جنگ روسیه موجودیت یک کشور و وجود مرزهای بین المللی کشورها را انکار می‌کند و افزود که “روسیه می‌تواند و باید فردا متوقف شود.”

اما روسیه این قطعنامه را رد کرد و واسیلی نبینزیا، نماینده دایمی روسیه در ملل متحد اوکراین را “نیونازی” خواند و غرب را به قربانی کردن این کشور و کشورهای در حال توسعه برای شکست دادن روسیه متهم کرد.

نبینزیا گفت: “آنها (کشورهای غربی) آماده اند تا تمام جهان را به ورطه جنگ ببرند تا سلطهٔ خود را حفظ کنند.”

اما جوزسب بوریل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این موضوع را رد کرده گفت: “من می‌خواهم تاکید کنم که این جنگ یک ‘موضوع اروپایی’ نیست و درباره ‘غرب در مقابل روسیه’ نیست. این جنگ غیرقانونی به همه مربوط می شود: شمال، جنوب، شرق و غرب.”

پیش از این، مجمع عمومی ملل متحد به تاریخ دوم مارچ سال گذشته، با تصویب یک قطعنامه تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین را محکوم کرده و خواهان پایان آن شده بود. آن فیصله‌نامه نیز از حمایت ۱۴۱ کشور برخورد دار بود و تنها روسیه، بلاروس، سوریه، کوریای شمالی و اریتریا به آن رای مخالف داده بودند.

منبع

1 Comment on "ملل متحد خواستار خروج فوری و بدون قیدوشرط روسیه از اوکراین شد"

  1. آیا جنگ افغانستان قانونی بود یا عراق ویاسوریه

Leave a comment

Your email address will not be published.


*