وزارت‌های عدلیه و خارجه روسیه به ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور این کشور در باره امکان حذف نام «طالبان» از فهرست گروه‌های هراس‌افگن گزارش داده‌اند.

پیشنهاد حذف نام «طالبان» از فهرست گروه‌های هراس‌افگن به پوتین

خبرگزاری تاس به نقل از ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه برای افغانستان نگاشته است که بسیاری از نهادهای دولتی

روسیه از این تصمیم پشتیبانی کرده‌اند.

آقای کابلوف هم‌چنان گفته است با آن‌که «طالبان» از زمان حاکمیت در افغانستان مسیر طولانی را برای به‌رسمیت شناخته شدن پیموده‌اند با آن‌هم برخی موانع در این مسیر وجود دارند.

در بخشی از این گزارش از زبان ضمیر کابلوف آمده است: «به گفته وی، دولت طالبان از زمان روی‌کار آمدن در افغانستان در سال ۲۰۲۱، راه درازی را برای به‌رسمیت شناخته شدن طی کرده‌اند. اما هنوز چند مانع وجود دارد که باید بر آن غلبه کرد که پس از آن، رهبری روسیه تصمیم خواهد گرفت.»

جاوید مومند استاد دانش‌گاه به طلوع‌نیوز گفت: «این‌که روسیه تصمیم می‌گیرد نام افراد بلندپایه امارت اسلامی را از فهرست سیاه یا فهرست تحریم‌ها کشیده شود، من فکر می‌کنم این تاثیرات خود را دارد، چون روسیه امروز یک قدرت نظامی است.»

امارت اسلامی به تازگی در این باره چیزی نگفته؛ اما پیش از این گفته بود که در صورت عملی شدن این تصمیم، اعتماد میان دو کشور افزایش خواهد یافت.

عزیز معارج یکی از دیپلمات‌های پیشین می‌گوید: «واقعا روسیه اگر بخواهد  طالبان را از قهرست سیاه تروریستی دور کند، این باعث نزدیک روابط روسیه با امارت اسلامی می‌شود و جهان هم یک امتیاز به طالبان قایل می‌شود و آنان را به حیث دولت‌دار می‌شناسند.»

خبرگزاری تاس پیش‌از این نیز گزارش داده بود که وزارت خارجه روسیه در حال بررسی حذف نام «طالبان از فهرست گروه‌های هراس‌افگن» است.

منبع

Be the first to comment on "وزارت‌های عدلیه و خارجه روسیه به ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور این کشور در باره امکان حذف نام «طالبان» از فهرست گروه‌های هراس‌افگن گزارش داده‌اند."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*