کاکر: ۱۶ مهاجم افغان پس از اگست ۲۰۲۱ در پاکستان حمله انتحاری انجام داده اند

انوارالحق کاکر، صدر اعظم حکومت موقت پاکستان می‌گوید که پس از بازگشت طالبان به قدرت در ماه اگست ۲۰۲۱ میلادی ۱۶ حمله انتحاری توسط مهاجمان افغان در پاکستان صورت گرفته است.

کاکر در مقاله‌ای که به تاریخ ۱۷ دسمبر (۲۶ قوس) در روزنامه انگلیسی تلگراف منتشر شد، نوشت که در این مدت از درگیرشدن ۶۵ افغان دیگر در مناطق مرزی با نیروهای امنیتی پاکستان اطلاعات دریافت شده است.

سرپرست صدارت پاکستان با بیان اینکه هیچ دولت مسوول نمی‌تواند چنین نگرانی‌هایی را نادیده بگیرد، نگاشته است: “هر زمان که این مسایل را با حکومت سرپرست افغانستان (حکومت طالبان) در میان می‌گذاریم، آنان به ما توصیه می‌کنند که به داخل (پاکستان) بنگریم [علل را در پاکستان جستجو کنیم]. در نهایت، ما تصمیم گرفتیم به توصیه‌های آنان توجه کنیم و تصمیم به ترتیبات داخلی بگیریم”.

حکومت طالبان تا اکنون در مورد این اظهارات تازۀ سرپرست صدارت پاکستان چیزی نگفته است، اما قبل بر این گفته بود که مساله ناامنی‌های پاکستان موضوع داخلی آن کشور است و نباید بار ملامتی آن به دوش افغانستان انداخته شود.

همچنان انوارالحق کاکر، در پاسخ به نگرانی‌ها درباره اخراج افغان‌های آسیب‌پذیر از پاکستان در این مقاله نوشته است که کشورش هنرمندان، خبرنگاران و فعالان حقوق بشر را اخراج نمی‌کند، اما تاکید کرده است که در این زمینه به حمایت سایر کشورها نیاز است.

به گفتۀ کاکر در چهار دهۀ اخیر بین چهار میلیون تا پنج میلیون مهاجر افغان به این کشور سفر کرده اند و هنوز هم تعداد زیادی از مهاجران افغان بدون مدارک قانونی در پاکستان به سر می‌برند.

او نوشته است که در چند دهه اخیر تعداد زیادی مهاجر افغان بدون مدارک قانونی وارد پاکستان شده اند که برابر با کل جمعیت ایرلند است. او تاکید کرده است که پاکستان ادامۀ حضور این مهاجران را ضرری برای امنیت ملی خود می‌داند.

کاکر نوشت: “مهمان‌نوازی در خون (DNA) پاکستان است و علیرغم امضا نکردن کنوانسیون ۱۹۵۱ در مورد پناهندگان، ما با سینۀ فراخ از مهاجران پذیرایی کرده ایم، اما اکنون بسیاری مردم دیگر حق ندارند در اینجا بمانند، زیرا ما تعهدات حقوقی، اخلاقی و انسانی خود را انجام می‌دهیم.”

همچنان او مدعی شد که در جریان روند اخراج مهاجران افغان از پاکستان، هیچ مهاجر افغان با مدارک قانونی مهاجرت به افغانستان اخراج نشده است.

روز گذشته ملا محمد حسن آخند، رییس‌الوزرای حکومت طالبان در پیامی به مناسب روز جهانی مهاجران گفت که کشورهای میزبان “به موضوع بزرگ و انسانی مهاجران نباید از منظر سیاسی و از زاویه منافع و تصمیمات آنی” نگاه کنند.

او با تاکید بر اینکه از موضوع مهاجرت نباید به عنوان فشار استفاده شود، گفت: “روند بازگشت باید آبرومند و به تدریج پیش برود تا خدای ناکرده در درازمدت باعث فاجعه انسانی، نفرت و بی اعتمادی بین کشورها نشود”.

پاکستان به مهاجران فاقد اسناد قانونی اقامت در آن کشور که بیشترشان افغان‌ها اند، مهلت داده بود که تا اول ماه نومبر این کشور را ترک کنند، در غیر آن بازداشت شده و اخراج خواهند شد.

بر اساس آخرین گزارش کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان از نیمه سپتمبر تا ۱۵ دسمبر حدود ۳۴۵هزار افغان از پاکستان عودت کرده اند.

این ادارۀ ملل متحد در گزارشش گفته است که به طور تخمینی یک میلیون و ۳۷۵هزار مهاجر افغان بدون مدرک در پاکستان زندگی می‌کنند.

بر اساس پیش‌بینی کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، احتمال دارد که تا جولای ۲۰۲۴ میلادی تقریباً ۷۲۰هزار مهاجر افغان بدون اسناد و ۵۰هزار مهاجر دارای کارت ثبت نام (POR) از پاکستان برگردند.

پیش از این، برخی کشورها، سازمان ملل متحد و سایر نهادهای حقوق بشر بین‌المللی نیز به اخراج اجباری مهاجران افغان از پاکستان انتقاد کرده و از حکومت آن کشور خواسته اند که این طرح را لغو کند، اما پاکستان تا اکنون به این خواست جامعه جهانی پاسخ مثبت نداده است.

منبع

Be the first to comment on "کاکر: ۱۶ مهاجم افغان پس از اگست ۲۰۲۱ در پاکستان حمله انتحاری انجام داده اند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*