احضار خلیل‌زاد به کانگرس امریکا برای ارایه جزییات درباره توافق‌نامه دوحه

کانگرس ایالات متحده امریکا از بهر جزییات درباره توافق‌نامه دوحه، زلمی خلیل‌زاد نماینده پیشین واشنگتن برای صلح افغانستان را امروز (پنج‌شنبه) در کانگرس این کشور احضار کرد.

آقای خلیل‌زاد به اعضای کانگرس امریکا گفت که اگر توافق دوحه با “طالبان” حاصل نمی‌شد، امریکا باید دوباره وارد جنگ می‌شد.

او که در جلسه استماعیه‌ای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا سخن می‌گفت، افزود که تا اکنون تلاش برای افغانستان تمام نشده و فصل آخر این کشور نوشته ناشده است.

نماینده پیشین امریکا برای صلح افغانستان گفت: «در لحظه‌ی آخر ما یک موفقیت داشتیم که طالبان را متقاعد کردیم که از رفتن به کابل خودداری کنند و در عوض، برای این‌که با دولت به یک توافق سیاسی و یک دولت ایئلافی دست‌یابند، گفت‌وگو کنند؛ اما این موفقیت ما زمانی از بین رفت که رییس‌جمهور غنی از کشور فرار کرد و فرار او سبب شد که افغانستان بدون رهبر بماند و پولیس و نیروهای نظامی افغانستان به‌ گونه‌ی فوری از هم فرو پاشید.»

‏زلمی خلیل‌زاد هم‌چنان در پاسخ به پرسش یک عضو مجلس نمایندگان امریکا درباره منع آموزش و کار زنان، ادعا کرد که امارت اسلامی پس از تسلط دوباره در افغانستان بر خلاف تعهدات خود عمل کرده است.

آقای خلیل‌زاد گفت: «در توافق درباره رفتن دختران به مکتب چیزی وجود ندارد؛ اما بر بنیاد این توافق، قرار بود که مسئله رسیدگی به آینده افغانستان در میان خود افغان‌ها مذاکره شود.»

از سویی هم، مایکل مک‌کال رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا در این نشست، بیرون شدن اشرف غنی رییس‌جمهور پیشین افغانستان را “بزدلانه” خواند.

رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گفت: «رییس جمهور بایدن توصیه شما و توصیه آقای بلینکن را نادیده گرفته و رد کرد و نیز تصمیم گرفت شرایطی که در توافق‌نامه دوحه وضع شده بود، را نادیده بگیرد و به گونه‌ی بی‌قید و بی‌شرط از افغانستان خارج شود.»

هم‌زمان با این، انستیتیوت تحقیقاتی صلح اوسلو در‌گزارشی توافق‌نامه دوحه را زمینه‌ساز سقوط نظام جمهوریت در افغانستان می‌داند.

بر بنیاد این گزارش، خروج عجولانه امریکا از کشور و دورنگهداشتن حکومت پیشین از مذاکرات دوحه سبب شد تا نظام پیشین از هم بپاشد.

منبع

Be the first to comment on "احضار خلیل‌زاد به کانگرس امریکا برای ارایه جزییات درباره توافق‌نامه دوحه"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*