ادامه کشمکش‌های کابل با تهران بر سر آب دریای هلمند

در ادامه خواست‌های مقام‌های ایرانی مبنی بر حق‌آبه‌ی ایران از دریای هلمند، یک نماینده مجلس نمایندگان ایران می‌گوید که اگر مساله حق‌آبه کشوراش رعایت نشود، باید اقدام متقابل در برابر آن انجام شود.

فدا حسین مالکی در گفت‌وگو با یک رسانه‌ی ایرانی پیشنهاد داده که ایران از آب و برقی که به ولایت‌های مرزی افغانستان می‌دهد، به عنوان ابزار فشار بر امارت اسلامی استفاده کند.

آقای مالکی افزوده است که امارت اسلامی باید بداند که ایران امتیازات زیادی به افغانستان می‌دهد.

او گفت: «راهکارهای مختلفی برای مقابله با این گروه را داریم چون ما هم آب و هم برق به شهرهای همجوار مرزی مان در افغانستان را می‌دهیم. سفارت افغانستان در شرایطی در ایران باز شد که موجی از مخالفت‌ها در کشور شکل گرفت. ما چاره‌ای نداریم و باید برخی گزینه‌ها را در مقابل طالبان اجرایی کنیم.»

سید اکبر سیال وردک، آگاه مسایل سیاسی به طلوع‌نیوز گفت: «تاثیرات منفی دارد. این مسوولیت دولت‌ها است که با میانجیگری یک هیات بین دو کشور بنشینند تا برای این مسایل راه حل پیدا کنند.»

احمد خان اندر، آگاه دیگر مسایل سیاسی گفت: «متاسفانه به تازگی نماینده ولایت زاهدان مجلس نمایندگان مردم ایران بدون درنظرداشت مسایل حقوقی همسایه‌گی، سیاسی و دیپلوماتیک بشکل اخطاریه خواهان حق‌آبه آب هیرمند از افغانستان شدند.»

اما امارت اسلامی با تاکید بر بهبود روابط میان افغانستان و ایران، می‌گوید در نتیجه‌ی خشک‌سالی‌ها سطح آب پایین آمده و‌ اگر سطح آب بلند برود، حق‌آبه‌ی ایران را بربنیاد معاهده سال ۱۳۵۱ پرداخت خواهد کرد.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی در این باره گفت: «ملت‌های که در امتداد مرض اینطرف باشد یا آنطرف باشد برادران ما هستند مسلمان هستند و خدا کند که همین موضوع از مجراهای دیگری که بارش‌ها صورت بگیرد سال‌ها پس آباد شود و مشکلات هردو طرف حل شود.»

با آنکه امارت اسلامی همواره تاکید کرده که به حقابه‌ی ایران مطابق معاهده‌ی سال ۱۳۵۱متعهد است، اما پیش از این وزیر خارجه ایران گفته بود که تهران مسئله حق‌آبه‌اش را از افغانستان از راه‌های حقوقی و سیاسی در دستور کار خود قرار داده است.

منبع

Be the first to comment on "ادامه کشمکش‌های کابل با تهران بر سر آب دریای هلمند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*