اطلاعات سری پنتاگون؛ «افغانستان بار دیگر به مرکز طرح‌ریزی حملات داعش در خارج تبدیل می‌‎شود»

در بخشی از اسناد سری پنتاگون که اخیرا به بیرون درز کرده است از افغانستان به عنوان «مرکز هماهنگی مهم» گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) برای برنامه‌ریزی حملات در آمریکا، اروپا و آسیا و نگرانی‌های فزاینده امنیتی نام برده شده است.

بنا به یافته‌های اطلاعاتی آمریکا که روزنامه واشنگتن‌پست می‌گوید آنها را دیده است، جزئیات برنامه‌ریزی حملات و تلاش‌های خاص گروه داعش برای هدف قرار دادن سفارت‌ها، کلیساها، مراکز تجاری و مسابقات جام جهانی فوتبال در تابستان گذشته را نشان می‌دهد.

ده‌ها سند طبقه‌بندی‌شده اولین بار در اوایل ماه مارس/مارچ در سرویس‌های پیام‌رسان دیسکورد، ۴چن و تلگرام فاش شدند. چند روز بعد یک عضو جوان گارد ملی هوایی ماساچوست به نام جک تکسیرا، در این ارتباط دستگیر شد.

بنا به این اسناد، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در ماه دسامبر گذشته، از ۹ توطئه حملات هماهنگ شده از سوی داعش مستقر در افغانستان خبر داشتند، این رقم به ۱۵ مورد در ماه فوریه/فبروری ۲۰۲۳ رسیده بود.

واشنگتن پست گزارش داده که در این ارزیابی که بر روی آن مهر «فوق سری» خورده و دارای آرم چندین بخش پنتاگون است، آمده است: «داعش در حال توسعه یک مدل مقرون‌به‌صرفه برای عملیات‌های خارجی خود مبتنی بر منابع خارج از افغانستان از جمله عاملان در کشورهای هدف، و شبکه‌های تسهیلاتی گسترده متکی است».

منبع

Be the first to comment on "اطلاعات سری پنتاگون؛ «افغانستان بار دیگر به مرکز طرح‌ریزی حملات داعش در خارج تبدیل می‌‎شود»"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*