انتقاد دیدبان حقوق بشر از بدرفتاری پاکستان با افغان‌ها و ادعای ‘آزار جنسی’ زنان مهاجر افغان

سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید که مقام‌های پاکستانی با توسل به بدرفتاری‌های گسترده علیه مهاجران افغان در پاکستان، این مهاجران را مجبور به برگشت به افغانستان می‌کنند.

این سازمان حامی حقوق بشر، پولیس پاکستان را به آزار و اذیت جنسی زنان و دختران افغان متهم کرده و گفته است که در برخی موارد، زنان و دختران افغان مهاجر در پاکستان، از سوی پولیس این کشور حتا به تجاوز جنسی تهدید شده اند.

در اعلامیه دیدبان حقوق بشر، پولیس و سایر نهادها در پاکستان متهم شده اند که با توسل به بازداشت‌های دسته جمعی، ضبط ملکیت و مواشی و از بین بردن کارت هویت افغان‌های مهاجر، آنان را از پاکستان اخراج می‌کنند.

این نهاد مدافع حقوق بشر گفته است که پولیس پاکستان شب هنگام به خانه‌های مهاجران افغان حمله کرده و آنان را لت و کوب و سپس بازداشت می‌کند. به گفته این سازمان حامی حقوق بشر، منسوبین پولیس پاکستان بر علاوۀ تخریب خانۀ مهاجران افغان با بلدوزرها، از مهاجران افغان رشوت گرفته و زیورات و سایر دارایی‌های آنان را ضبط می‌کند.

دیدبان حقوق بشر صبح چهارشنبه ۲۹ نومبر (هشتم قوس) به وقت افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که افزایش اخراج اجباری مهاجران افغان، سبب ایجاد یک بحران بشری شده است.

این تندترین و صریح ترین انتقاد سازمان دیدبان حقوق بشر از برخورد حکومت پاکستان با مهاجران افغان، تا اکنون بوده است.

پاکستان در اوایل ماه اکتوبر به تمام مهاجرین خارجی فاقد مدرک اقامت در آن کشور، به شمول ۱.۷ میلیون مهاجر افغان، مهلت داد که تا اول نومبر داوطلبانه آن کشور را ترک کنند، در غیر آن پس از این تاریخ بازداشت و جبراً اخراج خواهند شد.

بر اساس آماری که مقام‌های حکومت طالبان و مسوولان پاکستانی ارایه کرده اند، در چند هفتهٔ گذشته کم و بیش ۴۰۰ هزار مهاجر افغان از پاکستان به افغانستان برگشته یا برگردانده شده اند.

ادارۀ بین‌المللی مهاجرت سازمان ملل متحد گفته است که حدود ۹۲ درصد افغان‌هایی که در چند هفتۀ اخیر پاکستان را ترک کرده اند، اظهار داشته اند که از ترس اینکه مبادا از سوی مقام‌های پاکستانی بازداشت شوند، مجبور به ترک آن کشور شده اند.

دیدبان حقوق بشر ادعا کرده است که این همه بدرفتاری‌های مقامات پاکستانی بخشی از کمپاین اخراج اجباری مهاجران افغان است.

ایلین پیرسن، مسوول بخش آسیا در دیدبان حقوق بشر خواستار توقف فوری بدرفتاری مقامات پاکستانی با افغان‌های مهاجر شده و از ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و کانادا خواسته است که روند اسکان مجدد افغان‌های در معرض خطر را که در پاکستان به سر می برند، سرعت ببخشند.

مقام‌های پاکستانی تا کنون به اعلامیۀ دیدبان حقوق بشر واکنش نشان نداده اند، اما پیش از این، مقام‌های ارشد پولیس پاکستان در صحبت با صدای امریکا، گزارش‌ها مبنی بر بدرفتاری پولیس پاکستان با مهاجران افغان را رد کرده بودند.

مقام‌های ارشد حکومت پاکستان گفته اند که در صورتیکه منسوبین پولیس پاکستان در برخورد با مهاجران افغان مرتکب کدام تخلف شوند، مجازات خواهند شد.

با وجود نشر گزارش‌های متعدد رسانه‌ها و نهادهای حامی حقوق بشر از بدرفتاری پولیس پاکستان با مهاجران افغان، تا هنوز هیچ خبری مبنی بر مجازات یا برخورد قانونی با کدام منسوب پولیس پاکستان به خاطر بدرفتاری با افغان ها، نشر نشده است.

حکومت پاکستان مدعی است که افغان‌های مهاجر در خشونت‌های فزاینده در آن کشور دست دارند، اما مقام‌های حکومت طالبان در افغانستان این ادعاها را رد کرده و گفته اند که پاکستان نباید بار ناکامی امنیتی خود را به دوش افغان‌ها بی‌اندازد.

منبع

Be the first to comment on "انتقاد دیدبان حقوق بشر از بدرفتاری پاکستان با افغان‌ها و ادعای ‘آزار جنسی’ زنان مهاجر افغان"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*