تظاهرات افغان‌ها در امریکا؛ بازداشت دختران و ‘نسل‌کشی هزاره‌ها’ در افغانستان متوقف شود

افغان‌های ساکن برخی شهرهای جهان روز یکشنبه ۲۱ جنوری (اول دلو) در اعتراض به بدرفتاری طالبان با دختران به ویژه بازداشت زنان و دختران به ”بهانه بد حجابی” و همچنین در اعتراض به “نسل کشی هزاره‌ها” در آن کشور، تظاهراتی را برگزار کردند.

ده‌ها معترض افغان روز یکشنبه ۲۱ جنوری (اول دلو) در نزدیکی قصر سفید تجمع کردند و علیه عملکرد طالبان در افغانستان تظاهرات برپا کردند.

معترضان در واشنگتن دی سی که از ایالت‌های دور و نزدیک شهر واشنگتن‌ دی‌سی گردهم جمع شده بودند،‌ شعار‌هایی را با خود حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده بود: “نسل کشی هزاره‌ها را متوقف کنید؛ پاکسازی قومی را متوقف کنید؛‌ به رسمیت شناختن نسل کشی هزاره‌ها را تقاضا داریم” و “از زندگی هزاره‌ها محافظت کنید.”

شماری از معترضان افغان در برخی از شهرهای آلمان و سایر کشورهای اروپایی نیز در عین روز مظاهرات مشابه را راه اندازی کردند که خواست عمدهٔ آنان توقف خشونت علیه زنان و جلوگیری از ”نسل‌کشی هزاره‌ها” در افغانستان بود.

مظاهره کنندگان ضمن محکوم کردن عملکرد طالبان علیه حقوق زنان و دختران در افغانستان، شعار ”تامین مالی طالبان را متوقف کنید” و “طالبان را به رسمیت نشناسید” سر دادند.

گیسو یاری، فعال حقوق زنان و از سازمان دهندگان این مظاهره،‌ به صدای امریکا گفت که هدف اصلی این گردهمایی اعتراضی “بلند کردن صدا به خاطر دخترانی است که در توقیف طالبان در افغانستان قرار دارند.” او همچنین گفت این اعتراض به خاطر جلوگیری از “نسل کشی هزاره‌ها در افغانستان” و همچنین “همبستگی افغان‌های خارج از کشور با مردم در داخل کشور”راه اندازی شده است.

یاری همچنین گفت که چنین اعتراضات در دراز مدت می‌تواند “تاثیر مشخص خود را روی سیاست گذاری ایالات متحده امریکا بر افغانستان” بگذارد، زیرا به گفته او، مقام‌های امریکایی می‌دانند که شهروندان مسوولی در امریکا هستند که نمی‌خواهند سیاست‌های زیان آوری در قبال افغانستان اتخاذ گردد.

این اعتراضات پس از آن در شهر واشنگتن‌ دی‌سی صورت گرفت که برخی از نهادهای حامی حقوق زنان افغانستان در اوایل ماه جنوری گفتند که طالبان اخیراََ زنان و دخترانی را در ولایت‌های کابل و غزنی به ویژه در مناطق دشت برچی، تایمنی و خیرخانه به “بهانه بدحجابی” بازداشت کرده و به جای نامعلوم انتقال داده اند.

معترضان این مظاهره اعلامیه‌ای را به خوانش گرفتند که در آن از جامعهٔ بین المللی به ویژه ایالات متحده خواسته شده تا برای ختم خشونت علیه هزاره‌ها، خشونت علیه زنان و دختران افغان و آزادی فوری دختران از توقیف طالبان، اقدامات فوری را روی دست بگیرد.

معترضین همچنین از ایالات متحده خواستند تا “نسل کشی هزاره‌ها را به رسمیت بشناسد.” آنها همچنین از حکومت امریکا خواستند تا بر مبنای تعهدات ملل متحد،‌ از تحقیقات مستقلی حمایت کند که تمرکز آن بر ”خشونت طالبان علیه زنان و نسل کشی هزاره‌ها” باشد.

در اعلامیه آمده است: “توقیف اخیر دختران و زنان هزاره بر اساس هویت قومی و مذهبی توسط طالبان آنان را در معرض خطر بزرگ قرار داده و باعث ناتوان سازی سیستماتیک آنها در جامعه شده که مایه بروز نگرانی عمیق امنیتی هزاره ها در افغانستان گردیده است طوری که آنها بدون محافظت زندگی می کنند.”

محمد رضا، یکی از معترضان که از ایالت مریلند در این مظاهره شرکت کرده بود، به صدای امریکا گفت که برای نشان دادن “مظلومیت هزاره‌ها در افغانستان و مظلومیت دخترانی که در توقیف و شکنجه طالبان استند” در این اعتراضات شرکت کرده است.

برخی مقامات طالبان ادعا کرده اند که این زنان و دختران بازداشت شده، پس از توصیه ”رعایت حجاب” رها شدند. اما فعالین حقوق زنان که با شماری از خانواده‌‌های آنان در تماس بوده اند،‌ ادعا کرده اند که شماری از دختران هنوز هم در توقیف طالبان به سر می‌برند و بیم ”تجاوز جنسی و سایر شکنجه” در برابر آنان می رود.

منبع

Be the first to comment on "تظاهرات افغان‌ها در امریکا؛ بازداشت دختران و ‘نسل‌کشی هزاره‌ها’ در افغانستان متوقف شود"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*