جک مک‌کین: افغانستان زیر سلطه طالبان با آینده تیره و تار مواجه است

جک مک‌کین، پسر ارشد جان مک‌کین، سناتور فقید ایالات متحده، می‌گوید که افغانستان زیر سلطه طالبان با آینده‌ای مکدر مواجه است، زیرا این گروه در کنار اعمال سایر محدودیت‌ها، نیمی از جمعیت آن کشور-زنان و دختران- را از حق کار و آموزش محروم کرده است.

مک‌کین که برای کم و بیش یک‌سال در افغانستان منحیث پیلوت هلیکوپتر ایفای وظیفه کرد، طرز تفکری را رد می‌کند که گویا ”تنزل دادن زنان به موقعیت شهروند درجه دوم با فرهنگ افغانستان همسو است.” او در عوض استدلال می‌کند که محروم کردن زنان و دختران در افغانستان به ”ایدیولوژی طالبان” نسبت دارد.

مک‌کین در مصاحبه‌ای اختصاصی با صدای امریکا گفت که پالیسی سرکوب زنان توسط طالبان در نهایت موجب شکل‌گیری مقاومت در برابر این گروه خواهد شد، اقدامی که به گفته‌ای وی، آینده‌ افغانستان را با خطر مواجه خواهد کرد. او افزود که مقاومت در برابر ظلم و تعدی در افغانستان در دوران حکومت‌های قبلی از جمله حکمرانی دور نخست طالبان در آن کشور همواره تجربه شده است‌.

مخالفان سیاسی و نظامی طالبان همواره ادعا می‌کنند که این گروه حکومت ”تک گروهی و تک قومی” را ایجاد کرده و به ارزش‌های دموکراسی از جمله آزادی بیان، موجودیت احزاب مخالف و کثرت‌گرایی بی‌ باور است. اما طالبان ادعا می‌کنند که حکومت آنان همه شمول است و نحوه حکومتداری آنان بر اساس اصول اسلام و فرهنگ افغانستان استوار می‌باشد.

انحلال نیروهای هوایی افغانستان
مک‌کین که در جریان روند تخلیه نیروهای بین المللی از افغانستان به شماری از پیلوت‌های افغان کمک کرد تا در امریکا مسکن گزین شوند، گفت که با سقوط نظام جمهوریت در کنار سایر نهاد‌ها، نیرو‌های هوایی افغانستان نیز منحل شد.

او می‌گوید که بازسازی نیروهای هوایی افغانستان کار دشوار و زمان‌گیر است، اما نایل شدن به چنین هدفی، در گام نخست ”مستلزم انحلال رژیم طالبان در افغانستان است.”

به گفتهٔ مک‌کین، تا زمانی که رژیم طالبان در قدرت باقی بماند، آنان با تعزیرات بین المللی مواجه خواهند بود و نیروهای هوایی کنونی افغانستان همواره با کمبود پرزه‌جات ضروری رو به رو خواهند بود.

با اینحال، او می‌گوید که اگر شرایط برای افغان‌ها مساعد شود، آنان مایل اند دوباره به کشور شان برگردند و سهم شان را در پیشرفت سرزمین شان ادا کنند.

ابراز نا امیدی از تصویب اسکان مجدد افغان‌ها به امریکا

در جریان روند تخلیه و پس از آن، حکومت ایالات متحده کم و بیش ۸۰ هزار نفر را از افغانستان به امریکا انتقال داد.

پس از آن، ده‌ها قانونگذار دموکرات و جمهوریخواه در کانگرس ایالات متحده، آشکارا از طرح اسکان مجدد افغان‌های تازه وارد یا (Afghan Adjustment Act) به امریکا حمایت کرده اند، اما شماری از قانونگذاران ابراز نگرانی کرده و گفته اند که این افراد در جریان روند تخلیه توام با هرج و مرج وارد امریکا شده اند و بررسی سابقهٔ امنیتی آنان به صورت ضعیف انجام شده است.

با اینحال،‌ کانگرس ایالات متحده تا حالا طرح اسکان مجدد افغان‌های تازه وارد به ایالات متحده را تصویب نکرده است، طرحی که شرایط را برای آنان مساعد خواهد کرد تا اقامت دایمی این کشور را به دست بیاورند و در نهایت شهروندی امریکا را کسب کنند.

حکومت ایالات متحده چندین بار طرح اسکان مجدد افغان‌های تازه وارد به امریکا را پیشنهاد کرده و از هر دو حزب-دموکرات و جمهوریخواه- خواسته است تا شرایط را برای اقامت دایمی این افغان‌ها سهل سازند.

مک‌کین می‌گوید تصویب نشدن طرح اسکان مجدد افغان‌ ها، وی را ”عمیقا نا امید” کرده است. او میافزاید که اقدام نکردن کانگرس امریکا در این راستا «به معنی نداشتن عزم و اراده برای آنچه درست است، می‌باشد.» او می‌گوید که هر دو حزب-جمهوریخواه و دموکرات‌ها- در این عرصه ناکام بوده اند و همکاران افغان را که نیروهای امریکایی را در جریان دو دهه‌ جنگ حمایت کردند، به حال خود شان رها کرده اند.

نیروهای افغان مقصر شکست نیستند
پس از آنکه نظام جمهوریت تحت حمایت غرب به ویژه ایالات متحده در آگست ۲۰۲۱ سقوط کرد و طالبان بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند، شماری از مقامات امریکایی نیروهای امنیتی افغانستان را مقصر دانسته اند. آنان استدلال می‌کنند که نیرو‌های افغانستان با آنکه در مقایسه با طالبان از لحاظ کمیت بیشتر و از لحاظ تسلیحاتی مجهز‌تر بودند، ترجیح دادند تا از جنگ دست بردارند.

اما مک‌کین با این طرز فکر مخالف است. او می‌گوید که نیروهای افغانستان نه، بلکه امریکا در افغانستان با شکست مواجه شد، زیرا ایالات متحده نیروهای افغان را با نسخه اردوی امریکا توام با کاغذ‌پرانی تجهیز کرد و نقاط قوت فرهنگی آنان را نادیده گرفت. او می‌گوید که ایالات متحده تلاش کرد تا مشکل افغانستان را با نسخهٔ امریکایی حل کند، اقدامی که در نهایت با شکست مواجه شد.

مک‌کین به صدای امریکا گفت که نیروهای امنیتی افغانستان با دادن بیش از ۵۰ هزار کشته برای کشور شان مبارزه کردند، اما در جریان روند خروج، آنان با کمبود تجهیزات از جمله مرمی و تیل مواجه بودند. به گفتهٔ او،‌ در چنین وضعیت ایالات متحده آنان را از دسترسی به این تجهیزات محروم کرد. او می‌گوید باید اعتراف کرد که قطع کمک‌ها برای نیروهای افغانستان، شکست آن کشور را در مقابل طالبان ”تضمین” کرد.

حمایت از مقاومت در برابر طالبان
پس از سقوط حکومت تحت حمایت غرب در افغانستان،شماری از مقامات حکومت پیشین آن‌ کشور به مبارزه مسلحانه بر ضد طالبان آغاز کردند، از جمله ”جبهه مقاومت ملی افغانستان” به رهبری احمد مسعود. اما با گذشت نزدیک به ۳۰ ماه از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان، تا حالا هیچ جبهه منظم بر ضد طالبان ایجاد نشده است.

با اینحال، مک‌‌کین می‌گوید که از اهداف جبهه مقاومت ملی حمایت می‌کند، زیرا به گفتهٔ او، این جبهه از ایجاد دولت دموکراتیک و برابری طلب حمایت می‌کند، دولتی که در آن زنان به آموزش و کار دسترسی خواهند داشت.

به گفتهٔ او، اعضای این جبهه برگشت به جنگ سالاری و اعمال سرکوبگرانه طالبان را رد می‌کند.

مک‌کین می‌گوید که ایالات متحده و ملل متحد نباید حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد، زیرا چنین اقدام به معنی تایید یک رژیم غیر قانونی است.

او به این باور است که مقاومت در عرصه‌‌های مختلف-مدنی، سیاسی و نظامی- در نهایت افغانستان را از کنترول طالبان آزاد خواهد کرد.

منبع

Be the first to comment on "جک مک‌کین: افغانستان زیر سلطه طالبان با آینده تیره و تار مواجه است"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*