سه فعال زن از داخل و خارج افغانستان در نشست دوحه شرکت کردند

نخستین روز نشست دو روزه در مورد افغانستان به ابتکار دبیرکل سازمان ملل در دوحه، پایتخت قطر، در جریان است. طالبان گفته است که در این نشست شرکت نمی‌کند.

گفته شده است که شش تن از فعالان جامعه مدنی افغانستان در این نشست دعوت شده‌اند؛ از جمله سه زن از داخل و خارج از افغانستان به دوحه رفته‌اند.

شاه‌گل رضایی نماینده پیشین مجلس نمایندگان افغانستان از قوم هزاره که فعالیت‌های مدنی نیز داشته است، در این نشست شرکت دارد.

خانم رضایی از ولسوالی جاغوری ولایت غزنی است و سال‌ها به عنوان نماینده مردم از ولایت غزنی در پارلمان افغانستان حضور داشت. او عضو فعال «جنبش روشنایی» نیز بود.

دیگر شرکت کننده، میترا مهران فعال حقوق زن و یکی از اعضای کارزار مبارزه با «آپارتاید جنسیتی» در افغانستان است. خانم مهرا‌ن زاده ولایت بدخشان است و بعد از سقوط نظام جمهوری در آمریکا زندگی می‌کند. او در سال‌های اخیر در عرصه اجتماعی-سیاسی و علمی در افغانستان فعال بوده است.

یکی دیگر از شرکت کنندکان محبوبه سراج فعال مدنی و حقوق زن و بنیانگذار شبکه زنان افغانستان است که پس از روی کار آمدن طالبان همچنان در کابل به فعالیت‌های خود ادامه داده است.

خانم سراج در نشست‌های مختلف با مقام‌های طالبان حضور داشته است. او به دلیل برخی اظهاراتش مورد انتقاد شدید شماری از فعالان حقوق زن قرار دارد.

نشست دوحه مورد انتقاد شدید شمار زیادی از زنان از طیف‌ها و گروه‌های مختلف چه در داخل و چه در بیرون از افغانستان قرار دارد.

در این نشست لطف‌الله نجفی‌زاده رئیس پیشین طلوع‌نیوز نیز شرکت دارد. او یکی از چهره‌های مطرح رسانه‌ای در بیشتر از ده سال گذشته در افغانستان بود. آقای نجفی‌زاده برنده چندین جایزه خبرنگاری است.

منبع

Be the first to comment on "سه فعال زن از داخل و خارج افغانستان در نشست دوحه شرکت کردند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*