سیگار: داعش همچنان یک تهدید جدی برای حکومت طالبان است

اداره سرمفتش ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) با نشر گزارشی در ایکس گفته است که شاخه خراسان داعش نه تنها یک تهدید جدی برای حاکمیت طالبان در داخل افغانستان است، بلکه تهدیدی برای امریکا و متحدانش نیز می‌باشد.

در گزارش سیگار که روز جمعه ۱۲ اپریل (۲۴ حمل) نشر شد، آمده است که در سه ماه آخر سال ۲۰۲۳، داعش حملات خود را بر شیعیان و طالبان افزایش داده است. در این گزارش آمده است که داعش از اکتوبر ۲۰۲۳ تا جنوری ۲۰۲۴ چهار حمله علیه هزاره‌ها در افغانستان انجام داده است.

سیگار گفته که علاوه بر این چهار حمله داعش در ولایت‌های بغلان، مزارشریف، کابل و هرات، این گروه مسوولیت ده حمله دیگر را نیز در این مدت در افغانستان به عهده گرفته است.

سیگار گفته است که هم‌زمان با تهدید حملات تروریستی از سوی افغانستان، وزارت امور خارجه امریکا، سازمان ملل متحد و کشورهای منطقه در مورد توانایی و تمایل طالبان برای مبارزه با داعش نگرانی‌هایی را مطرح کرده و از طالبان خواسته اند که طبق توافقنامه ۲۰۲۰ دوحه در این راستا متعهد باقی بماند.

با این حال ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، پیش از این نگرانی‌هاا از فعالیت شاخه خراسان داعش در افغانستان و وجود این گروه را بی اساس خواند و گفت که برخی کشورها در مورد توانایی‌های داعش اغراق می‌کنند.

ذبیح‌الله مجاهد روز چهارشنبه سوم اپریل (۱۵ حمل) در گفتگو با رادیوی ملی افغانستان که از سوی طالبان مدیریت می‌شود، گفت که داعش پدیده‌ای نیست که در افغانستان مشکل ایجاد کند.

او گفت:‌ “تبلیغات بعضی از کشورها در این مورد [در مورد داعش] تلاش برای بزرگنمایی داعش است و یا کمپاین برای داعش است که ما این را رد می‌کنیم و حقیقت ندارد. داعش البته بوده ولی حالا کوبیده شده و از بین رفته است.”

اما سیگار معتقد است که طالبان به جای اقدام علیه برخی هراس‌افگنان، به وضوح تبلیغ می‌کنند که هیچ گروه دهشت‌افگن در افغانستان فعال نیست.

در همین حال، وزارت خارجه امریکا گفته است که این موضوع هنوز مشخص نیست که طالبان می‌توانند اقدامات القاعده، تحریک طالبان پاکستان و داعش را در خارج از افغانستان و همچنین ورود و خروج تروریستان خارجی را در داخل و خارج از افغانستان کنترل کنند.

با این حال، در این گزارش به نقل از وزارت خارجه امریکا، گفته شده در حالی که نیروهای امنیتی طالبان توانایی‌های داعش را تضعیف کرده اند، اما این گروه همچنان توانایی فعالیت در نقاط مهم را دارد.

سرمفتش ویژه برای بازسازی افغانستان در این گزارش، به حمله تروریستی داعش بر یک سالون موسیقی در مسکو، پایتخت روسیه نیز اشاره کرده است که به تاریخ ۲۲ مارچ به وقوع پیوست.

این گزارش با اشاره به دو حمله داعش در ایران در اواخر سال ۲۰۲۳ گفته است که هم‌زمان گروه تحریک طالبان پاکستان نیز تهدیدهای جدی امنیتی را منطقه به وجود آورده است.

Schema

همچنان دفتر سرمفتش ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان، سلاح و مهمات ارایه شده به نیروهای امنیتی افغانستان را که اکنون در اختیار طالبان قرار گرفته، مایه نگرانی یاد کرده است.

منبع

Be the first to comment on "سیگار: داعش همچنان یک تهدید جدی برای حکومت طالبان است"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*