شاهین به مجلس سنا امریکا: تعهد ما به ۲۰ هزار ویزهٔ‌ خاص مهاجرت برای افغان‌ها حفظ شود

جین شاهین، سناتور امریکایی امروز ۱۴ مارچ (۲۴ حوت) در نامهٔ مشترک دوحزبی خواهان حفظ تعهد مجلس سنا در قبال ۲۰ هزار ویزهٔ اضافی خاص مهاجرت به افغان‌ها شد.

بر اساس خبرنامهٔ دفتر این سناتور امریکایی، وی در این نامه از رهبری مجلس سنا خواست که لایحهٔ تخصیص عملیات ایالتی و خارجی (SFOPS) باید “تعهد ما را نسبت به برنامهٔ ویزهٔ خاص مهاجرت، به شمول ۲۰ هزار ویزهٔ اضافی به افغان‌ها حفظ کند”.

شاهین که عضو بلند‌پایهٔ کمیتهٔ تخصیص بودجهٔ خدمات نظامی و روابط خارجی مجلس سنای ایالات متحده است، در ماه جولای سال گذشته توانست پیشنهاد این ۲۰ هزار ویزه را درج لایحهٔ تخصیص بودجهٔ وزارت خارجهٔ ایالات متحده سازد. این نخستین بار بود که مجلس سنا چنین افزایش بزرگ ویزه را در تاریخ این برنامه تعهد کرد.

بر اساس آمار رسمی حکومت ایالات متحده، در سال ۲۰۲۳، حدود ۲۶۵۰۰ ویزۀ خاص مهاجرت به افغان‌ها صادر شد، حالانکه در سال ۲۰۲۲ مجموعاً ۱۱هزار ویزه صادر شده بود.

این در حالی است که جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید امروز در پاسخ به پرسشی گفت که حدود ۷۰۰۰ ویزهٔ باقی ماندهٔ خاص مهاجرت برای افغان‌ها تا ماه اگست سال جاری توزیع خواهد شد.

او افزود: “به همین دلیل ما از کانگرس خواهان افزایش ۲۰ هزار ویزهٔ دیگر شده ایم که [این امر] برای افرادی که ثابت کرده اند واجد شرایط این برنامه اند، ویزه فراهم خواهد کرد.”

کربی گفت که با وجود آنکه جنگ امریکا در افغانستان پایان یافته است، اما “تعهد ما با افغان‌ها و با آنانی که در آن جنگ با ما کمک کردند، پایان نیافته است”.

این مقام قصر سفید اضافه کرد که برای مساعد کردن زمینهٔ بیرون شدن آن‌ها از افغانستان “تعهد اخلاقی و کامل داریم و هر آنچه در توان داریم انجام خواهیم داد”.

با‌ آنکه ادارهٔ‌ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، از برنامهٔ ویزهٔ خاص مهاجرت حمایت کرده است،‌ طرح بودجه‌ای که از سوی مجلس نمایندگان کانگرس امریکا تصویب شده است، این برنامه را که در ۳۱ دسمبر ۲۰۲۴ پایان می‌یابد، تمدید نکرده است.

کانگرس ایالات متحده در سال ۲۰۰۹ میلادی لایحهٔ حفاظت از متحدان افغان را تصویب کرد که این اقدام شرایط را برای تطبیق برنامهٔ ویزهٔ‌ خاص مهاجرت مساعد کرد. بر اساس این برنامه،‌ ترجمان‌های افغان که برای نظامیان ایالات متحده و یا افرادی که برای حکومت امریکا کار می‌کردند، می‌توانند برای اقامت دایمی امریکا یا گرین کارت درخواست بدهند.

از اگست ۲۰۲۱ تا سپتمبر ۲۰۲۲، ایالات متحده به ده‌ها هزار شهروند افغان که پس از سقوط حکومت پیشین افغانستان و در جریان عملیات تخلیۀ نظامی به ایالات متحده منتقل شدند، اقامت موقت محافظتی نیز داده است.

بیش از ۶۴۰۰ پناهجوی افغان در سال ۲۰۲۳ در ایالات متحده مسکن گزین شدند، که بر اساس آمار وزارت خارجۀ امریکا، در دو دهۀ گذشته این رقم پیشینه نداشته است.

افزون بر افغان‌های واجد شرایط برنامه ویزۀ خاص مهاجرت، سایر افغان‌ها، به ویژه کسانیکه پیش از حاکم شدن طالبان، با موسسات جامعه مدنی کار کرده اند، می‌توانند از کشور سوم برای پناهندگی و اسکان مجدد بشردوستانه به ایالات متحده درخواست بدهند.

منبع

Be the first to comment on "شاهین به مجلس سنا امریکا: تعهد ما به ۲۰ هزار ویزهٔ‌ خاص مهاجرت برای افغان‌ها حفظ شود"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*