طالبان یک مرد ۸۴ ساله اتریشی را که از یک سال به اینسو در بازداشت بود، آزاد کردند

حکومت اتریش روز یکشنبه ۲۵ فبروری (ششم حوت) گفت که یک مرد ۸۴ ساله اتریشی که سال گذشته به افغانستان سفر کرده و در آنجا بازداشت شده بود، توسط طالبان آزاد شده است.

وزارت خارجهٔ اتریش با نشر اعلامیه‌ای این فرد را هربرت فریتز معرفی کرده و گفته است که وی پس از چاشت یکشنبه از افغانستان وارد دوحه، پایتخت قطر، شده است. در این اعلامیه آمده است که در صورت لزوم، این مرد قبل از ادامه سفر به اتریش، زیر معاینات صحی قرار خواهد گرفت.

یک سخنگوی وزارت خارجهٔ اتریش به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفت که این مرد در کابل زندانی بود.

کارل نهمر، صدراعظم اتریش، در رسانه اجتماعی ایکس از شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، و تیم‌اش برای حمایت قوی آن‌ها در آزادی این شهروند آن کشور سپاسگزاری کرد.

نهمر افزود: ” تنها به دلیل تشریک مساعی قابل اعتماد ما است که این شهروند اتریش می تواند نزد دختر و نواسه‌ هایش به خانه بازگردد.”

وزارت خارجهٔ قطر نیز با نشر اعلامیه‌ای در رسانه اجتماعی ایکس از ”حکومت سرپرست افغانستان به خاطر آزادی [این مرد ۸۴ ساله] ” ابراز سپاسگزاری کرده است.

در این اعلامیه آمده است: ”قطر در سطح منطقه و جهان ثابت کرده است که یک شریک قابل اعتماد بین المللی در مسایل مختلف مهم است و از هیچ تلاشی برای به کارگیری توان و انرژی خود در عرصه میانجی‌گری، دپلوماسی فعال و حل و فصل اختلافات از طریق راه‌های مسالمت آمیز دریغ نمی کند.”

روزنامه اتریشی “دیرستندرد” سال گذشته گزارش داد که یک مرد اتریشی در افغانستان بازداشت شده است. روزنامه در آن زمان این مرد را یک راست‌گرای افراطی و یکی از بنیانگذاران یک حزب راست افراطی کوچک به نام حزب ملی دموکراتیک معرفی کرده بود، حزبی که فعالیت آن در سال ۱۹۸۸ میلادی ممنوع شد.

گفته می‌شود که این مرد مدت کوتاهی پس از نشر مقاله‌ای زیر عنوان ”تعطیلات با طالبان” بازداشت شد. او در این مقاله که توسط یک مجله راست افراطی نشر شد،‌ دیدگاه مثبتی را از زندگی در افغانستان تحت حاکمیت طالبان ارایه کرده بود. بر اساس این گزارش، وی متهم به جاسوسی بود و نیونازی‌های اتریش دوسیهٔ او را از طریق کانال های تلگرام افشا کردند.

بر اساس گزارش روزنامه دیر استندرد، این مرد اتریشی مایل بود به مناطق خطرناک سفر کند. او در دهه ۱۹۸۰میلادی نیز از افغانستان بازدید کرده بود. او همچنین از مناطق کردها که بر ضد گروه دولت اسلامی یا داعش در شمال سوریه جنگ می‌کردند، نیز بازدید کرده بود.

منبع

Be the first to comment on "طالبان یک مرد ۸۴ ساله اتریشی را که از یک سال به اینسو در بازداشت بود، آزاد کردند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*