ملل متحد از توقف کمک‌های خوراکی به ۲میلیون تن دیگر در افغانستان در دو ماه آینده خبرداد

دامنه بحران بشری در افغانستان فراخ‌تر و زنجیره‌ کمک‌های بشری هر روز کوتاه‌تر می‌شود.

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه ملل متحد (اوچا) می‌گوید که کمبود ۱.۳ میلیارد دالری بودجه، شمار گیرندگان کمک‌های بشری در افغانستان را تا ماه سپتامبر به ۳میلیون تن کاهش می‌دهد.

اوچا به تنهایی ۱۳میلیون تن از نیازمندان در افغانستان را زیر پوشش داشت. در آغاز ۲۰۲۳ کمک‌رسانی را به ۹میلیون تن کاهش داد، این رقم در ماه می به ۵ میلیون تن رسید و اکنون اوچا در گزارش تازه‌اش گفته است که اگر بودجه برایش نرسد، کمک‌رسانی غذایی به ۲میلیون تن دیگر هم تا ماه آینده متوقف خواهد شد.

در بخشی از گزارش دفتر هماهنگ‌کننده‌ی امور بشردوستانه ملل متحد آمده که اگر کمک مالی اضافی دریافت نشود، نزدیک به ۲ هزار و ۸۰۰ صنف محلی در معرض بسته شدن در ماه روان هستند که در این صورت بیش از ۱۴۱ هزار کودک که بیش از نیمی از آنان دختران هستند، متاثر خواهند شد.

بربنیاد این گزارش، توقف کار ۱۷۳ تیم سیار، صحی و تغذیه در ماه اگست رخ خواهد داد که با این حال ۷۰ هزار و ۲۰۰ کودک زیر سن پنج سال در نتیجه آن متاثر خواهند شد.

کاهش کمک‌های بشردوستانه به افغانستان:

  • توقف کمک‌های غذایی برای دو میلیون کمک‌گیرنده در سپتامبر
  • بسته شدن ۲۸۰۰ صنف محلی در ماه روان
  • محروم شدن بیش از ۱۴۱هزار کودک از آموش که نیم آن دختران استند.
  • بسته شدن ۳۳۰۰ صنف محلی تا ماه اکتوبر
  • متوقف شدن کار ۱۷۳ تیم سیار صحی
  • متاثر شدن کار صحی برای ۷۰هزار و ۲۰۰ کودک زیر پنج سال

عبدالرحمان یکی از باشندگان کنر در این باره گفت: «غریبی است، فقر است، غربت است، درآمد نیست، عاید نیست تا ما بتوانیم درس بخوانیم.»

عبدالکبیر یکی دیگر از باشندگان کنر نیز گفت: «سیاری از جوانان ما از آموزش بازمانده‌اند. دلیلش فقر است.»

اوچا می‌گوید که بین ماه‌های جولای تا سپتامبر ۲۰۲۳ کمک در بخش‌های مهم هم‌چون تغذیه، بهداشت و حفاظت در معرض شکنندگی قرار دارد.

به گفته این دفتر به دلیل کمبود بودجه، خانواده‌های آسیب‌پذیر افغانستان با نزدیک شدن فصل سرما، با خطر گرسنگی، بیماری و حتا مرگ احتمالی روبه‌رو استند.

قیس محمدی، آگاه اقتصادی گفت: «ممکن در زمستان آینده در وضعیت بدتری از این روبرو شوند و حتا امکان دارد در افغانستان فاجعه انسانی رخ بدهد. اگر جامعه بین‌المللی به زودترین فرصت کمک‌ها را احیا نکنند، بیشتر نسازند و به مردم افغانستان نرسانند، وضعیت مردم بدتر شود.»

سقف کمک‌های بشری به افغانستان در شرایطی به سرعت رو به اُفت است که برنامه جهانی خوراک گفت که بالای ۲۰میلیون شهروند افغانستان نیازمند کمک هستند.

در این میان اما، حکومت افغانستان پیوسته از وضعیت اقتصادی راضی و خشنود بوده‌اند.

منبع

Be the first to comment on "ملل متحد از توقف کمک‌های خوراکی به ۲میلیون تن دیگر در افغانستان در دو ماه آینده خبرداد"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*