مک‌کال: هدف مبارزۀ طالبان بر ضد داعش اعتنا به توافق دوحه نه، بلکه حفظ اقتدار داخلی است 

مایکل مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا، می‌گوید که مبارزۀ طالبان در مقابل شاخۀ خراسان گروه داعش، اعتنا به توافقنامۀ دوحه نه، بلکه به هدف حفظ اقتدار داخلی خود طالبان است.

کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس امریکا که مک‌کال ریاست آن را عهده دار است، روز دوشنبه دوم اکتوبر (دهم میزان) با نشر اعلامیه‌ای به نقل از این قانونگذر جمهوریخواه نوشته که گفته است، ادارۀ جو بایدن، رییس جمهور امریکا هفتۀ گذشته یک بار دیگر ادعا کرد که طالبان بر اساس مکلفیت‌های مبارزه با تروریزم توافقنامۀ دوحه عمل می‌کنند، زیرا به نظر این اداره، گروه طالبان برای شکست شاخۀ خراسان داعش کار می‌کند.

مک‌کال ادعا کرده است که ادارۀ بایدن تلاش کرده تا روابط تروریستی گروه طالبان را نادیده بگیرد. قصر سفید تا اکنون در این خصوص تبصره نکرده است.

تقریباً‌ دو سال بعد از خروج پر هرج و مرج نظامیان امریکایی از افغانستان، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده گفت که طالبان در بیرون راندن القاعده از افغانستان کمک می‌کنند.

بایدن حدود چهار ماه پیش گفت: “یادتان می‌آید در مورد افغانستان چه گفتم؟ گفتم که القاعده آنجا نخواهد بود. گفتم که آنان آنجا نخواهند بود. گفتم که از طالبان کمک خواهیم گرفت. حالا چه می‌شود؟ چه خبر است؟ مطبوعات خود را بخوانید. حق با من بود.”

مک‌کال که از منتقدین سرسخت حکومت ایالات متحده است، افزوده که “در واقع، طالبان با متحدین القاعدۀ شان برای شکست دادن دشمن مشترک خویش، شاخۀ خراسان گروه داعش، منحیث بخشی از تلاش داخلی برای قدرت که از سال ۲۰۱۴ به اینسو جریان دارد، کار می‌کنند.”

این قانونگذار اضافه کرد که طالبان هیچ زمانی روابط شان را با القاعده قطع نکرده، گروهی که حکومت امریکا آنرا سازمان دهشت افگنی توصیف می‌کند.

او گفت: “اگر طالبان واقعاً برای حفظ مکلفیت‌های مبارزه با تروریزم شان عمل می‌کردند، به عوض پول دادن، محافظت کردن و به کار گرفتن، برای شکست القاعده کار می‌کردند.”

بر اساس توافقنامهٔ دوحه، طالبان توافق کردند تا در ازای خروج قوای خارجی افغانستان، از مبدل شدن آن کشور به لانهٔ امن گروه‌های تروریستی جلوگیری کنند.

پیش از آن، گروه تحلیل و نظارت کمیتۀ تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد با نشر گزارشی گفته بود که گروه‌های دهشت‌افگن در افغانستان در مقایسه با گذشته از آزادی بیشتر برخوردار اند و تهدیدات تروریستی در افغانستان و منطقه در حال افزایش است.

بر اساس آمار حکومت پیشین افغانستان، قبل از سال ۲۰۲۱ میلادی ۲۲ گروه دهشت‌افگن خارجی در افغانستان فعالیت داشتند که با تسلط دوباره طالبان بر افغانستان به گفته کارشناسان نظامی پناهگاه امن برای شان فراهم شد.

در گزارش شورای امنیت ملل متحد همچنان آمده که فعالیت گروه القاعده در افغانستان دوباره در حال افزایش بوده و گروه داعش نیز حملات خود را در این کشور بیش از پیش تشدید کرده است.
این در حالی است که طالبان مدعی اند که داعش را در این کشور سرکوب کرده اند.

منبع

Be the first to comment on "مک‌کال: هدف مبارزۀ طالبان بر ضد داعش اعتنا به توافق دوحه نه، بلکه حفظ اقتدار داخلی است "

Leave a comment

Your email address will not be published.


*