مک‌کانل خواستار رهایی فوری‌ شهروند امریکا از بند طالبان شد

میچ مک کانل، رهبر اقلیت جمهوریخواه در مجلس سنای کانگرس ایالات متحده، روز دوشنبه هشتم اپریل (۲۰ حمل) خواهان آزادی فوری یک شهروندان امریکایی، رایان کوربت، شد که از آگست ۲۰۲۲ به اینسو در بازداشت حکومت طالبان به سر می‌برد.

مک‌کانل با نشر اعلامیه‌ای گفته است کوربت برای بیش از ۶۰۰ روزدر یک سلول زیرزمینی کوچک با کمترین غذا، نور خورشید اندک و ارتباط پراکنده با خانواده خود در بازداشت ناعادلانه به سر‌ می‌برد. به گفته‌ این قانونگذار ارشد ایالات متحده، چانس برگشت این شهروند امریکایی به ایالات متحده کم رنگ‌تر می‌شود.

مک کانل در این اعلامیه همچنین گفته است که قبل از سقوط کابل به دست طالبان در آگست ۲۰۲۱، رایان و خانواده اش برای بیش از ۱۰ سال در میان افغان‌ها زندگی می کردند؛ برای افغان‌ها شرایط آموزش را فراهم می‌کردند و آنان را کمک‌ می‌کردند تا کار و بار شخصی خود را آغاز کنند. اما زمانیکه طالبان بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند،‌ خانواده کوربت مجبور به ترک افغانستان شد.

بر اساس این اعلامیه، رایان به این امید که معاشات کارمندان خود را پرداخت کند و کار و بار خود را سر پا نگه دارد، یک تصمیم دشوار گرفت و به افغانستان برگشت، اما طالبان وی را به تاریخ ۱۰ آگست ۲۰۲۲ بدون کدام اتهامی دستگیر و توقیف کردند.

مک کانل گفته است که اوایل پس از چاشت دوشنبه با همسر و سه فرزند نوجوان رایان صحبت کرد و اعضای خانوده‌اش نسبت به هر وقت دیگر نسبت به زندگی وی در هراس اند.

این قانونگذار ارشد ایالات متحده گفته است: ”امروز با رهبر دموکرات [در مجلس سنای امریکا] قطعنامه‌ای ارایه کرده‌ ایم که خواهان آزادی فوری رایان است.”

مک کانل در این اعلامیه همچنین از نحوه روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان انتقاد کرد و گفت:‌ ”پیامدهای فاجعه بار خروج امریکا از افغانستان قابل پیش بینی بود.”

به گفته او، طالبان نه تنها منطقه و مردم افغانستان را به وحشت انداخته، بلکه ”درد وحشتناکی” را بر خانواده‌های امریکایی تحمیل کرده است.

مک کانل از تعامل اداره جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، با طالبان نیز انتقاد کرد. او گفت: ”متاسفانه، در حالی که رایان در اسارت به سر می‌برد، حکومت بایدن پیام متفاوتی را برای کسانی ارسال می‌کند که وی را دستگیر کرده اند.”

او گفت از زمانی که رایان بازداشت شده است، حکومت ایالات متحده نزدیک به یک میلیارد دالر را به کشوری ارسال کرده است که در چنگال یک رژیم ”دین سالار قرون وسطایی” قرار دارد.

به گفته‌ این قانونگذار ارشد امریکا، زمان آن رسیده است که حکومت خشونت آمیز طالبان را متوجه کرد و به دشمنان ایالات متحده تفهیم شود که آنان نمی‌توانند از شهروندان امریکایی به عنوان ابزار چانه زنی استفاده کنند.

پیش از این،‌ مایکل مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا به تاریخ ۲۷ مارچ با نشر اعلامیه‌ای گفت که با وجود گزارش‌های مداوم مبنی بر وخامت وضعیت سلامتی رایان کوربت و شرایط اسفناک وی، ادارۀ بایدن برای آزادی وی کمترین اقدامی انجام نداده است.

منبع

Be the first to comment on "مک‌کانل خواستار رهایی فوری‌ شهروند امریکا از بند طالبان شد"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*