میلر: وست و امیری در نشست دوحه در مورد افغانستان اشتراک می‌کنند

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز سه‌ شنبه ۱۳ فبروری (۲۴ دلو) گفت که تامس وست، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای افغانستان و رینا امیری،‌ نمایندهٔ ویژهٔ وزارت خارجهٔ امریکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان، در نشست دوحه که در مورد افغانستان برگزار می‌شود، اشتراک خواهند کرد.

متیو میلر همچنین بار دیگر با جدیت تاکید کرد که واشنگتن از تعیین یک نمایندۀ ویژۀ ملل متحد برای افغانستان حمایت می‌کند و از منشی عمومی ملل متحد می‌خواهد تا در اسرع وقت یک نمایندۀ ویژه را برای افغانستان تعیین کند.

طالبان تعین نمایندۀ ویژۀ ملل متحد را برای افغانستان غیر ضروری خوانده و با آن مخالفت کرده اند.

اما سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید که برای دسترسی به اهداف تعیین شده، نمایندۀ ویژه در موقعیت خوبی قرار خواهد گرفت تا تعاملات بین‌المللی را در مورد افغانستان هماهنگ کند.

قرار است سازمان ملل متحد به تاریخ ۱۸ و ۱۹ فبروری نشستی را دربارۀ افغانستان در دوحه، پایتخت قطر، برگزار کند. نمایندگان ویژۀ شماری از کشورها برای افغانستان، سازمان‌های بین‌المللی، نمایندگان زنان و نهادهای مدنی نیز در این نشست دعوت شده اند.

با آنکه نمایندگان امریکا برای افغانستان در نشست دوحه اشتراک خواهند کرد، یک روز پیش از این، جان کربی، مشاور ارتباطات امنیت ملی قصر سفید، گفت که پالیسی ایالات متحده در قبال طالبان تغییر نکرده است.

کربی گفت که ایالات متحده هیچ تلاشی ندارد تا روابط خود را با طالبان عادی سازد و یا حکومت این گروه را به رسمیت بشناسد.

او افزود: ”ما این موضوع را چندین بار گفته‌ایم. اگر آنان [طالبان] می‌خواهند منحیث حاکمان مشروع دیده شوند، نیاز دارند تا به همه تعهدات خود عمل کنند که گفته اند عمل می‌کنند.[اما] آنان عمل نکرده اند.”

پیش از این،‌ توماس نیکلاسن، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، به تاریخ هشتم فبروری در جریان سفرش به کابل گفت که نشست نخست دوحه در مورد افغانستان که به تاریخ اول و دوم می ۲۰۲۳ بر گزار شده بود،‌ بر سر سه نکتۀ اصلی توافق شد.

نیکلاسن گفت: “نخست، عدم حمایت از مقاومت مسلحانه در افغانستان، دوم نیاز به تعامل با مقامات بالفعل افغانستان (مقامات طالبان) و سوم فراهم‌نبودن شرایط برای به رسمیت شناختن بین‌المللی مقامات بالفعل (مقامات طالبان) به عنوان حکومت قانونی افغانستان” بود.

به گفتۀ نمایندۀ ویژه اتحادیه اروپا، دومین نشست دوحه بر اساس ارزیابی فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ‌کننده ویژه و بازرس مستقل ملل متحد، برگزار می‌شود، اما او افزود که برخلاف نشست قبلی این بار نمایندگان طالبان و سایر افغان‌ها نیز دعوت شده اند یا دعوت خواهند شد.

منبع

Be the first to comment on "میلر: وست و امیری در نشست دوحه در مورد افغانستان اشتراک می‌کنند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*