پاکستان هنوز با برگزاری نشست سه جانبه در مورد مهاجرین افغان توافق نکرده است

در حالی که هشت روز به مهلت پاکستان برای اخراج مهاجرین بدون مدرک افغان از آن کشور باقی مانده است، حکومت طالبان می‌گوید که اسلام‌آباد به برگزاری یک نشست سه جانبه با حضور سازمان ملل متحد برای بحث در این مورد هنوز توافق نکرده است.

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان روز یکشنبه ۲۲ اکتوبر (۳۰ میزان) با نشر خبرنامه‌ای گفت که عبدالرحمان رشید، معین مسلکی این وزارت، با لیو نارد زولو، کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در افغانستان، درباره اخراج اجباری مهاجرین افغان از پاکستان گفتگو کرده است.

این وزارت گفته است: “به دلیل اینکه جانب پاکستان به نشست سه جانبه (افغانستان، پاکستان و کمیشنری سازمان ملل در امور پناهندگان) در آن کشور ابراز توافق نکرد، این وزارت تصمیم گرفت که نشست متذکره در کابل دایر شود و موضوع از طریق وزارت امور خارجه [حکومت طالبان] شریک و کمیشنری ملل متحد نیز در میان گذاشته شود.”

در این خبرنامه، به نقل از لیو نارد زولو، رییس دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، آمده که گفته است نیاز است پاکستان تصمیم‌اش را در مورد برگزاری یا عدم برگزاری این نشست سه جانبه به زودی اعلام کند.

اسلام آباد در اوایل ماه جاری میلادی به همه مهاجران که به گونهٔ غیرقانونی در آن کشور زیست دارند مهلت داد که تا اول نومبر از پاکستان خارج شوند و همچنین هشدار داده است که در صورت عدم خروج داوطلب آنها را بازداشت و از این کشور اخراج خواهد کرد.

برخی نهادها در پاکستان، سازمان ملل متحد و برخی کشورها از پاکستان خواسته اند که مهاجرین افغان را اخراج نکند و همچنین هشدار داده اند که این افراد ممکن است پس از بازگشت به افغانستان مورد آزار و اذیت طالبان قرار گیرند.

پنجشنبه گذشته، وزارت خارجه ایالات متحده از همه همسایگان افغانستان، از جمله پاکستان، خواست تا به افغان‌هایی که به دنبال امنیت هستند، اجازه ورود به خاک خود را بدهند.

متیو میلر، سخنگوی این وزارت در یک کنفرانس خبری از پاکستان و سایر کشورها خواست به این پناهجویان کمک کنند.

او گفت: “می‌خواهم بگویم که از تمامی کشورها، به شمول پاکستان می‌خواهیم تا مکلفیت‌های خویش را در برخورد با مهاجرین و پناهجویان رعایت کرده و به اصول منع بازگشت اجباری احترام بگذارند.”

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید

امریکا به پاکستان و دیگران: با افغان‌های پناهجو همکاری بشری کنید 

مقامات حکومت طالبان نیز از پاکستان خواسته اند که در تصمیم خود برای اخراج پناهجویان افغان تجدید نظر کند.

این در حالی است که پاکستان اعلام کرده است که تمامی افغان‌های را از این کشور اخراج می‌کند که به گونهٔ غیرقانونی در آن کشور به سر می‌برند. به گفتۀ مقامات پاکستان ۱.۷ میلیون شهروند خارجی که ۱.۴ میلیون آن افغان‌ها استند، در آن کشور زندگی می‌کنند.

حکومت پاکستان بازداشت پناهجویان افغان در چندین شهر بزرگ از جمله اسلام‌آباد پایتخت این کشور را قبل از تاریخ تعیین شده برای تخلیه آنان تسریع کرده است.

به گزارش رسانه‌های پاکستانی، پولیس خیبر پشتونخوا روز یکشنبه ده‌ها مغازه را در یک بازار سابق مهاجرین افغان در منطقه بورد پشاور قبل از هر گونه اطلاع قبلی تخریب کرد. پیش از این پولیس اسلام آباد تعدادی از خانه‌های مهاجران افغان را در منطقه مورگل تخریب کرده بود.

حکومت طالبان با نزدیک شدن به موعد اخراج مهاجرین افغان از پاکستان، یک کمپ را برای اقامت کوتاه مدت مهاجرین اخراج‌ شده در نزدیکی بندر تورخم در ولایت ننگرهار ساخته است. این کمپ ظرفیت گنجایش ۵۰۰ نفر را دارد.

مقام‌های محلی حکومت طالبان می‌گویند که در مدت اقامت موقت مهاجرین عودت‌کننده در کمپ، غذا، ترانسپورت و خدمات صحی فراهم خواهد شد.

مقامات پاکستانی می‌گویند که پس از آن که به افغان‌ها و دیگر پناهجویان مقیم این کشور که مدارک قانونی برای اقامت نداشتند، ضرب‌الاجل تعیین کرد، هزاران افغان به کشورشان بازگشتند.

به گفته این مقامات تا روز جمعه ۲۰ اکتوبر (۲۸ میزان) تقریباً ۵۲هزار افغان به شمول زنان و کودکان به وطن خود بازگشته اند و بسیاری دیگر در کراچی و شهرهای دیگر به سمت مرز می‌روند.

منبع

Be the first to comment on "پاکستان هنوز با برگزاری نشست سه جانبه در مورد مهاجرین افغان توافق نکرده است"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*