نظامیان پیشین افغان به جامعه جهانی: ما را تنها نگذارید

کمیتۀ حمایت از نظامیان پیشین افغانستان که متشکل از منسوبین امنیتی حکومت قبلی این کشور است، از جامعه جهانی، به ویژه ایالات متحده و کانگرس این کشور خواسته است که نظامیان پیشین افغان را تنها نگذارند و به درخواست‌های پناهندگی شان تسهیلات لازم را فراهم کنند.

این کمیته امروز یکشنبه چهارم فبروری (۱۵ دلو) با نشر اعلامیه در پیوند به نشست کمیته روابط خارجی کانگرس ایالات متحده گفته است که نظامیان پیشین به شدت نیازمند توجه بیشتر اند.

کمیته روابط خارجی کانگرس ایالات متحده به تاریخ ۳۱ جنوری (۱۱ دلو) نشستی را برای بررسی تداوم “کشتار و شکنجه” نظامیان پیشین افغان از سوی طالبان، با حضور برخی از نظامیان پیشین امریکایی که در افغانستان ایفای وظیفه کرده اند، برگزار کرده بود.

بر اساس گزارش‌ها، اشتراک‌کنندگان این نشست از وضعیت نظامیان پیشین افغان، روایت‌های زیادی از کشتار، بازداشت و شکنجه آنان توسط طالبان اظهار نگرانی کردند و گفتند که ایالات متحده باید از همکاران سابق شان در افغانستان حمایت کند.

با این حال کمیتۀ حمایت از نظامیان پیشین گفته است: “با در نظرداشت ادامهٔ تعقیب، بازداشت، شکنجه، توهین، تحقیر و قتل نظامیان حکومت پیشین و خانواده‌های شان توسط طالبان، نیاز است تا فشارهای بین‌الملیی بر طالبان افزایش یابد و کانگرس ایالات متحده امریکا بر حکومت این کشور فشار وارد نماید تا از نگهداری طالبان در قدرت دست برداشته و در زمینه توقف بازداشت، شکنجه، توهین و تحقیر و کشتار نظامیان پیشین اقدام جدی کند.”

همچنان این کمیته از متحدان سابق خواسته اند که برای نظامیان پیشین زن ویزۀ بشردوستانه صادر کنند.

به گفتۀ این کمیته، نیروهای امنیتی و دفاعی حکومت پیشین افغانستان در طول دو دهه حضور نیروهای خارجی، در صف نخست مبارزه علیه تروريزم قرار داشتند، اما بعد از “حاکم‌سازی طالبان در قدرت” تحت حاکمیت این گروه بهایی سنگین را می‌پردازند.

در اعلامیۀ این کمیته آمده است که انتقام‌گیری طالبان سبب شد تا نظامیان پیشین به کشورهای همسایه به ویژه ایران و پاکستان مهاجر شوند.

این کمیته گفته است: “این نظامیان…به شدت در وضعیت بد اقتصادی و خطر بازداشت در ایران، پاکستان و داخل کشور قرار دارند و از آینده کاملاْ مبهم و نامعلوم رنج می‌برند.”

همجنان بر اساس اعلامیه این کمیته، هم اکنون هزاران نظامی پیشین به دلیل همکاری با نیروهای خارجی، در بازداشت طالبان به سر می‌برند و در زندان‌های مخوف تحت شکنجۀ این گروه قرار دارند.

این کمیته گفته است: “خواست ما از سازمان ملل متحد، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، نهادهای حقوق بشری و جامعه جهانی این است تا نظارت بر زندان‌های گروه طالبان به ویژه زندان‌های تحت کنترول اداره‌ استخبارات این گروه را افزایش داده و در زمینه رهایی فوری هزاران نظامی پیشین اقدام نمایند.”

اعلامیه با اشاره به اینکه تخلیۀ ۳۰۰هزار نظامی پیشین کار ساده نیست، از جامعه جهانی به ویژه ایالات متحده خواسته است که برای معضل افغانستان راه حل بنیادی سنجیده شود و برای ایجاد یک حکومت مشروع دموکراتیک در عوض طالبان، در کنار مردم افغانستان بایستند.

پیش از این، دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) به تاریخ ۲۲ جنوری با نشر گزارشی گفته بود که با وجود تاکید مقامات طالبان بر تعهدات شان در تطبیق فرمان عفو عمومی رهبر این گروه، مواردی از کشتار فراقانونی، بازداشت‌ها و توقیف‌های خودسرانه، شکنجه و بدرفتاری با مقامات دولتی و نظامیان پیشین ثبت شده است.

اما طالبان کشتار فراقانونی را رد کرده و گفته اند که عفو عمومی تطبیق می‌شود و اگر قضایای نیز رخ داده، مسایل شخصی بوده است.

منبع

Be the first to comment on "نظامیان پیشین افغان به جامعه جهانی: ما را تنها نگذارید"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*