نیکلاسن: اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای میانه نشستی را دربارۀ افغانستان برگزار می‌کنند

توماس نیکلاسن، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان می‌گوید که پیش از نشست ملل متحد در دوحه، قرغیزستان میزبان نشستی دیگر در مورد افغانستان با حضور نمایندگان پنج کشور آسیای میانه و اتحادیه اروپا خواهد بود.

توماس نیکلاسن روز پنجشنبه هشتم فبروری (۱۹ دلو) به خبرنگاران در کابل گفت که با نمایندگان ویژۀ تعدادی از کشورهای آسیای میانه برای افغانستان در مورد وضعیت این کشور در بشکیک گفتگو خواهد کرد. او جزییات بیشتری در مورد این نشست ارایه نکرد.

او گفت: “هفته آینده، من مشتاق دیدار با همکاران پنج کشور آسیای میانه در نشست اتحادیه اروپا و آسیای میانه در مورد افغانستان به میزبانی قرغیزستان هستم.”

نشست دوحه

همچنان نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان هدف سفرش را به کابل، رایزنی در خصوص نشست آیندۀ ملل متحد دربارۀ افغانستان بیان کرد.

نیکلاسن گفت: ” تمرکز اصلی سفر من این بار مقایسه یادداشت‌ها با مقامات بالفعل (طالبان)، دیگر افغان‌ها و نمایندگان جامعه دپلوماتیک بود تا به ما کمک کند انتظارات واقع بینانه داشته باشیم و برای یک نشست سازنده دوحه بهتر آماده شویم.”

او افزود که در دیدار با جوانب مختلف، ارزیابی مستقل، هماهنگ‌کننده ویژه ملل متحد و توصیه‌های آن را به‌ عنوان یک راه ممکن و مثبت برای محافظت از حقوق مردم افغانستان، آرمان‌های مقامات بالفعل برای داشتن روابط خوب با جامعه بین‌المللی، بر اساس احترام متقابل به تعهدات و حقوق، مورد بحث قرار داده است.

نیکلاسن گفت که در اولین نشست ملل متحد با حضور نمایندگان ویژه در دوحه به تاریخ اول و دوم می ۲۰۲۳ بر سر سه نکتۀ اصلی توافق شد که شامل “اول، عدم حمایت از مقاومت مسلحانه در افغانستان، دوم نیاز به تعامل با مقامات بالفعل افغانستان (مقامات طالبان) و سوم فراهم‌نبودن شرایط برای به رسمیت شناختن بین‌المللی مقامات بالفعل (مقامات طالبان) به عنوان حکومت قانونی افغانستان” بود.

به گفتۀ نمایندۀ ویژه اتحادیه اروپا، دومین نشست دوحه بر اساس ارزیابی فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ‌کننده ویژه و بازرس مستقل ملل متحد برگزار می‌شود، اما او افزود که برخلاف نشست قبلی این بار نمایندگان طالبان و سایر افغان‌ها نیز دعوت شده اند یا دعوت خواهند شد.

نیکلاسن افزود که در دیدارهایش با جوانب مختلف در کابل ارزیابی خود را به اشتراک گذاشته و گفته است که نشست دوحه فرصت مهمی برای ملاقات برای گفتگوهای معنادار در مورد افغانستان و نشان دادن آمادگی همه طرف‌ها برای مشارکت در مسیری رو به جلو، بر اساس یک روند تحت رهبری ملل متحد است.

او گفت که همه طرف‌ها از یافته‌ها و توصیه‌های اصلی گزارش هماهنگ‌کننده ویژه ملل متحد برای افغانستان استقبال کرده و تنها ایراد در مورد گزینش نمایندۀ ویژۀ جدید ملل متحد در امور افغانستان است. طالبان گفته اند که در موجودیت یوناما، نیازی نیست که ملل متحد نمایندۀ جدید در امور افغانستان بگمارد.

بر اساس اعلامیۀ که اتحادیه اروپا نشر کرده است، توماس نیکلاسن از پنجم تا هشتم فبروری در سفرش به افغانستان با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست‌الوزرا و امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان، حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان و نمایندگان بانک جهانی دیدار و گفتگو کرده است.

نیکلاسن به خبرنگاران در مورد موقف مقامات طالبان در مورد نشست دوحه گفت: “[طالبان] دیدگاه مثبت شان را در مورد نشست دوحه و مشارکت شان با من در میان گذاشتند و به من اطلاع دادند که ترکیب هیات [طالبان] در حال حاضر در حال بحث و بررسی است.”

قرار است که سازمان ملل متحد به تاریخ ۱۸ و ۱۹ فبروری نشستی را دربارۀ افغانستان در دوحه پایتخت قطر برگزار کند. نمایندگان ویژۀ شماری از کشورها برای افغانستان، سازمان‌های بین‌المللی، نمایندگان زنان و نهادهای مدنی در این نشست دعوت شده اند.

منبع

Be the first to comment on "نیکلاسن: اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای میانه نشستی را دربارۀ افغانستان برگزار می‌کنند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*