واشنگتن: کشورها در تعامل با ا.ا به چگونگی تامین حقوق زنان توجه کنند

وزارت خارجه امریکا گفته است که کشورهای جهان باید بر بنیاد عمل‌کردهای امارت اسلامی در زمینه تامین حقوق زنان و دختران در افغانستان، با آنان تعامل کنند.

متیو میلر سخن‌گوی وزارت خارجه امریکا در یک نشست خبری گفته است: «ما می‌خواهیم ببینیم که حقوق زنان و دختران در افغانستان پیشرفت کرده است و ما همچنان از کشورها می‌خواهیم، بربنیاد این اصل با طالبان تعامل داشته باشند.»

اما امارت اسلامی می‌گوید که حقوق زنان و دختران در کشور تامین است و جهان باید با نظرداشت تفاوت‌های فرهنگی کشورها، حقوق زنان و دختران را تعریف کند.

ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی امارت اسلامی در این باره به طلوع‌نیوز گفت: «بهتر است تعامل وجود داشته باشد. افغانستان کشور امن است، کشوری‌ست که به حیث یک کشور اسلامی به تمام اتباع‌ حقوق‌ شان را می‌پردازد و ضرور است که بپردازد. این یکی از تعهدهای این نظام است و حقوق باید تعریف شود که کدام حقوق را بپردازیم و برابر کدام حقوق مکلفیت داریم، همچنان تفاوت دیدگاه‌ها و فرهنگ‌ها را باید مدنظر بگیرند.»

در سوی دیگر، دختران بازمانده از آموزش در افغانستان بار دیگر از امارت اسلامی می‌خواهند تا دروازه‌های آموزش را به روی دختران بازگشایی کند.

رابعه که دو سال پیش صنف هشت مکتب بود و حالا با دوستان‌اش به یادگیری هنر نقاشی و خطاطی رو آورده، گفت: «وقتی نتوانستم مکتب بروم؛ ناامید نشدم چون که اگر خداوند یک در را بسته کند، در دیگر را به‌روی ما باز می‌کند. خواستم به هنر زیبای خطاطی رو بیاورم و وقتی که خطاطی را یاد گرفتم، آهسته آهسته پیش رفتم به طرف رسامی و نقاشی و دیگر هنرها.»

ثنا دانش‌آموز گفت: «از امارت اسلامی خواهش دارم که دروازه مکتب‌ها را به‌روی دختران هرچه زودتر باز کند تا ما بتوانیم یک آینده روشنی داشته باشیم.»

مسدود ماندن دروازه مکتب‌ها به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم در بیش از دو و نیم سال اخیر در افغانستان همواره با واکنش‌های داخلی و خارجی را رو به‌رو بوده است.

حامد کرزی رییس‌جمهور پشین کشور اخیرا در دیدار با شماری از بانوان فعال در بخش آموزش، بازگشایی مکتب‌ها و دانش‌گاه‌ها به‌روی دختران را مسله‌ی حیاتی در پیشرفت افغانستان خوانده است.

منبع

Be the first to comment on "واشنگتن: کشورها در تعامل با ا.ا به چگونگی تامین حقوق زنان توجه کنند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*