واکنش تند ا.ا به سخنان متیو میلر درباره خط فرضی دیورند

امارت اسلامی در پاسخ به سخنان متیو میلر سخن‌گوی وزارت خارجه امریکا می‌گوید که مساله‌ی دیورند جزو صلاحیت‌های واشنگتن نیست.

ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی امارت اسلامی می‌افزاید که درباره خط فرضی دیورند تنها باشنده‌های دوطرف خط می‌توانند تصمیم بگیرند.

اقای مجاهد گفت: «امریکا در این‌جا نه مداخله دارد و این کار هم مربوط به امریکا نیست. بازهم تکرار می‌کنم که این موضوع دو ملت است که در دو طرف خط زندگی می‌کنند.»

متیو میلر سخن‌گوی وزارت خارجه امریکا در یک نشست خبری در پیوند به خط فرضی دیورند گفته است که واشنگتن از تمامیت ارضی دو کشور [پاکستان و افغانستان] در چارچوب قوانین جهانی پشتیبانی می‌کند.

آقای میلر افزوده: «ما از تمامیت ارضی پاکستان و افغانستان در چارچوب مرزهای شناخته‌شده بین‌المللی دو کشور پشتیبانی می‌کنیم.»

چندی پیش انوارالحق کاکر نخست‌وزیر موقت پاکستان در گفت‌وگوی ویژه به طلوع‌نیوز گفت که اسلام‌آباد خط دیورند را به عنوان مرز مشترک میان دو کشور می‌شناسد.

پس از سخنان انوارالحق کاکر، شیرمحمد عباس ستانکزی معین سیاسی وزارت خارجه در نشستی گفت که افغانستان هیچ‌گاه این خط را همچون مرز مشترک نمی‌شناسد.

همزمان نشریه فارن پالیسی در گزارشی ادعا کرده است که دولت افغانستان مرز ۱۳۰ ساله را به‌رسمیت نمی‌شناسند و افراد محلی وابسته به دولت افغانستان در بخش‌های مرزی پاکستان ویرانی ایجاد می‌کنند.

شمس‌الرحمن احمدزی آگاه سیاسی گفت: «به ما و شما و همه دنیا معلوم است که این خط فرضی است و هیچ‌گاه کسی این را مرز بین‌المللی نگفته است.»

طارق فرهادی آگاه مسایل سیاسی درباره دیورند گفت: «خط فرضی دیورند در وقت استعمار هند بریتانوی توسط یک دیپلمات چلر انگلسی کشیده شده بود.»

مساله دیورند سال‌ها است که میان افغانستان و پاکستان حل نشده مانده است و پاکستان همواره آن را مرز مشترک میان دو کشور می‌خواند؛ در حالی که افغانستان همیشه گفته است که دیورند مرز مشترک نه، بل خط فرضی میان دو کشور است.

منبع

Be the first to comment on "واکنش تند ا.ا به سخنان متیو میلر درباره خط فرضی دیورند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*