وست: امیدوار نیستم دختران افغان در سال آینده تعلیمی به مکاتب و پوهنتون‌ها بروند

تامس وست، نماینده ویژهٔ ایالات متحده برای افغانستان، می‌گوید که امیدوار نیست دختران افغان بتوانند در سال تعلیمی آینده به مکاتب و دانشگاه ها بروند.

وست روز شنبه چهارم مارچ (۱۳ حوت) در صحبت با طلوع نیوز گفت که تعهد حکومت افغانستان مبنی بر بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران نتیجه‌ نداده است و تاکید کرد که ایالات متحده و جامعه بین ‌المللی خواهان بازگشایی بی ‌درنگ مکاتب و دانشگاه ها بروی دختران افغان است.

آقای وست گفت: “ما وعده‌هایی شنیدیم که آنان به زودی به مکتب باز خواهند گشت. صادقانه بگویم که این وعده‌های آنان تا حال نتیجه نداده است و نیاز به بررسی دارد.”

از سوی دیگر، توماس نیکلاسن، نمایندۀ ویژه اتحادیۀ اروپا برای افغانستان، در تازه ترین سفر خود به کابل، در دیدار با مقامات افغان بر بازگشایی مکاتب و دانشگاه ها به روی دختران و زنان تاکید کرده و گفته است که حکومت افغانستان باید مشوره افغان‌ های متخصص را بشنود.

بر اساس خبرنامهٔ ریاست الوزرای حکومت افغانستان که روز شنبه چهارم مارچ (۱۴ حوت) منتشر شد، این دیپلومات اتحادیهٔ اروپا گفته است که از آموزش دختران و پسران در افغانستان حمایت می‌کند.

در خبرنامه به نقل از نیکلاسن آمده است: “آرزو دارم که دروازه‌های مراکز آموزشی بر روی پسران و دختران باز شود. حکومت افغانستان مشورت ‌های افغان‌های متخصص و مجرب خارج حکومت را بشنود، زیرا حکومت قبلی را همین انحصار سرنگون کرد.”

حکومت فعلی پس از مسلط شدن دوباره بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دانش‌آموزان دختر بست. افزون بر آن، وزارت تحصیلات عالی در ماه دسمبر ۲۰۲۲ ادامهٔ تحصیل زنان و دختران را در تمام دانشگاه‌های افغانستان تا “امر ثانی” منع قرار داد.

در تازه‌ترین اقدام، این وزارت به پوهنتون‌های خصوصی دستور داد که تا “امر ثانی” به دختران اجازه ندهند در آزمون کانکور این پوهنتون‌ها اشتراک کنند.

اما مقامات همواره گفته اند که محدودیت‌های آموزش زنان و دختران موقت بوده و تلاش‌ها برای مساعد کردن زمینه مطابق شریعت اسلامی و فرهنگ افغانستان در این خصوص جریان دارد.

منبع

13 Comments on "وست: امیدوار نیستم دختران افغان در سال آینده تعلیمی به مکاتب و پوهنتون‌ها بروند"

  1. گپ خوب است

  2. عبدالکبير شینواری | مارچ 8, 2023 at 7:26 ق.ظ | جواب

    زه فکر نه کوم چي سږ کال دی افغان نجوني دی ښوونځي او پوهنتونونو ته لار پیداکړی، چي داکار به دنجونو په اینده زوند ډیری بدی اغيزي ولري

  3. آقای تامس وست اینان گرداننده ای اصلی این بازی یست که از دختران افغانستان به عنوان ابزار و طالبان به حیث طعمه در مقابل آنان استفاده می کند😥

  4. باېد بامعېاراساس اسلامي وافغانې مکاتب ازادشود

  5. We are thankful from your helping

  6. We’re thankful from your helping thanks alot for making this apportunity for Afghan Ladies

  7. We’re thankful from your helping thanks alot for making this apportunity for Afghan Ladies

  8. یک نظر آینده درباره وضعیت زنان وغیرت مردم افغانستان
    اګردرهمین وضعیت باشددرآینده زنان افغانستان نه بلکه مردهای افغانستان زنانه خودرا درزیربستر داکتران مردانه پاکستان وایران درزیرعملیات وپانسمان آنهاخواهدشود
    باز نه غیرت است ونه افغان بودن

  9. طالب ها باید ایجازه بتن که دختران افغان مکتب وپهنتون برون زنان افغان باید به وظیفه بروند اگه ایجازه نتن مجبور هستن زنان خوده پیش داکترمردانه ببره تاولادت بتیشان در انصورت باعث تمام گناه طالب ها اس نه غیرت به افغان ها میمانه نه اذت نه ابرو باز مجبور هستن طالب ها بجای حکومت کدن چادر پوشیده از شرم سر خوده پیش تمام کشور های جهان خم گرفته بگردن

  10. به نظر من باید دخترای افغان را بگذارد که تحصیل کند

  11. اگر دولت امارت نگذارد دخترا تحصیل کند شیوه اسلامی نیست

  12. این شیوه اسلامی نیست که مانع تحصیل دخترا گردد

  13. سلام .من مادر وزن افغان استم .نان آور خانه خود بودم حال طالبان اجازه نمیدهد ما زنان کار کنیم .زندګی ما خراب میګذرد.در کنج خانه زندانی استیم.برای زندګی کردن پول نداریم.کرایه یک اطاق داده نمیتوانیم .لطفا ما که پاسپورت داریم برای تخلیه مطمین و قانونی ما را کمک کنید.تا از ظلم طالب در امان شویم

Leave a comment

Your email address will not be published.


*