پاکستان سفیر طالبان را در اعتراض به حمله اخیر احضار کرد

پاکستان در اعتراض به حمله اخیر بر یک پایگاه نیروهای این کشور، از طالبان خواست تا در برابر عاملان این حمله اقدام کند. طالبان گفته اند که این حمله ربطی به افغانستان ندارد.

وزارت خارجه پاکستان در یک اعلامیه گفته است که سفیر طالبان در اسلام آباد را احضار کرده و خواهان تحقیقات کامل و اقدامات جدی علیه عاملان حمله اخیر در پاکستان شده است.

روز سه شنبه در یک حمله انتحاری و مسلحانه شورشیان بر یک پایگاه نیروهای امنیتی در دیره اسماعیل خان در ایالت خیبرپختونخوا، ۲۳ سرباز پاکستانی کشته شدند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی اداره طالبان به خبرگزاری رویترز گفته که این رویداد ربطی به افغانستان ندارد، اما اگر پاکستان در این باره خواهان تحقیقات شود و جزئیات این حمله را با اداره این گروه شریک سازد، آنان در این باره تحقیقات را انجام خواهند داد.

این حمله در حالی انجام شده است که تحلیلگران از افزایش حملات هراس افگنانه در آستانه برگزاری انتخابات سراسری پاکستان که قرار است در هشتم ماه فبروری سال آینده برگزار شود، ابراز نگرانی کرده اند.

ایالات متحده امریکا افزون بر محکوم کردن حمله اخیر در پاکستان با بازماندگان قربانیان آن ابراز همدردی کرده است.

انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا در رسانه اجتماعی ایکس نوشته است که “برای اطمینان از کشانیده شدن عاملان این حمله به عدالت در کنار مردم پاکستان هستیم”.

در ماه‌های اخیر روابط میان طالبان و اسلام‌آباد به کمترین سطح در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

در اکتوبر سال روان میلادی پاکستان تصمیم به اخراج تمامی مهاجران بدون مدرک افغانستان از این کشور گرفت. مقام‌های پاکستان آن زمان ادعا کرده بودند که از ۲۴ حمله انتحاری در سال روان در آن کشور، افغان‌ها مسئول ۱۴ حمله بوده اند.

بیشتر بخوانید: پاکستان: اخراج مهاجران پاسخی به عدم همکاری اداره طالبان است

همزمان با این اسلام آباد مدعی است که شورشیان اسلامگرا از پناهگاه‌های امنی که در افغانستان دارند، برای آموزش و راه اندازی حملاتی مانند حمله روز سه شنبه در پاکستان استفاده می‌کنند. طالبان افغان با رد این ادعا، امنیت پاکستان را مسئله داخلی آن کشور می‌دانند.

مطالب ویدیویی را در صفحه یوتیوب ما ببینید!

تحریک جهاد پاکستان که اخیرا ظهور کرده و مسئولیت چندین بمبگذاری بزرگ را در سال روان در پاکستان به عهده گرفته، مسئولیت حمله انتحاری و مسلحانه اخیر به پایگاه نیروهای امنیتی پاکستان در دیره اسمعاعیل خان را نیز پذیرفته است. 

وزارت خارجه پاکستان تحریک جهاد پاکستان را وابسته به تحریک طالبان پاکستان یا “تی تی پی” می‌داند که از سال‌ها به این سو علیه حکومت پاکستان می‌جنگد، اما تحریک جهاد پاکستان تا کنون در این باره توضیح نداده است.

منبع

Be the first to comment on "پاکستان سفیر طالبان را در اعتراض به حمله اخیر احضار کرد"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*