کرزی: با تام وست در مورد وضعیت اقتصادی و حقوق آموزش زنان و دختران صحبت کردم

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان، روز جمعه ۱۵ سپتمبر(۲۴ سنبله) با نشر خبرنامه‌ای گفت که با تام وست، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان، از طریق ویدیو کنفرانس در مورد مسایل اقتصادی افغانستان و حق آموزش زنان و دختران در کشورش صحبت کرده است.

کرزی در یک پیام ایکس که در گذشته تویتر نامیده می‌شد، گفته است: ” در جریان این صحبت در مورد وضعیت اقتصادی افغانستان بحث صورت گرفت و کمک های لازم در زمینه آبیاری و معیشت بدیل مناسب برای کشاورزان افغان مهم ارزیابی شد.”

کرزی همچنان گفته است که در جریان صحبت‌ها، برای رشد اقتصادی و آینده شکوفای افغانستان بر ارزش تحصیل دختران و پسران تاکید گردید.

وست در حالی با حامد کرزی صحبت کرده که هفته گذشته در یک گفتگو در واشنگتن دی‌سی گفت که افغانستان در حال حاضر با مشکلات متعدد از جمله بحران اقتصادی و نقض حقوق بشر مواجه است و تاکید کرد که بزرگترین نگرانی امریکا در این کشور حضور و فعالیت شاخهٔ خراسان داعش است.

کرزی در این پیام ایکس از ایالات متحده امریکا خواسته است تا در زمینه آموزش به جوانان افغان همکاری کند.

در این پیام همچنین گفته شده که ”تفاهم بین الافغانی” برای برقراری صلح و ثبات پایدار در افغانستان ضروری است و امید می رود که این تفاهم هر چه زودتر ایجاد شود.

این در حالی است که اخیراً گزارش هایی مبنی بر وضع محدودیت توسط طالبان روی دیدارها و سفر حامد کرزی به خارج از کشور منتشر شده است.

‌با آنکه طالبان رسماً در این مورد چیزی نگفته است، چندی پیش ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، در مصاحبه‌‌ای با تلویزیون طلوع گفت که در مورد دیدارهای آقای کرزی با خارجی‌ها و افغان‌ها ملاحظاتی وجود دارد، اما “به طور کلی هیچ گونه محدودیت روی دیدارها وجود ندارد.”

تامس وست گفت که ایالات متحده یکجا با شرکای خود مایل است تا به نیازمند‌ی‌های بشری که مردم افغانستان با‌ آن دست و پنجه نرم می‌کنند، رسیدگی کند، زیرا به گفتهٔ او، وضعیت اقتصادی در آن کشور ”ویرانگر” است.

این مقام ایالات متحده گفت که بیش از ۹۷ درصد جمعیت افغانستان در فقر به سر می‌برند؛ نزدیک به دو-سوم حصهٔ مردم آن کشور که شمار آنان به ۲۹.۲ میلیون جمعیت می‌رسد،‌ برای بقای شان نیاز به کمک‌های بشردوستانه دارند.

به گفته وست، ایالات متحده در دو سال گذشته بیش ۱.۹ میلیارد دلار کمک بشردوستانه به افغانستان ارایه کرده است. اما وی افزود که به دلیل سیاست های طالبان، فعالیت نهادهای بشردوستانه در افغانستان دشوار شده است.

این دپلومات ارشد امریکایی گفت:”۹۷درصد مردم افغانستان در فقر زندگی می کنند و بیش از ۲۹ میلیون نفر از آنها برای زنده ماندن به کمک های بشردوستانه نیاز دارند. “

با آنکه آقای وست اذعان کرد که بر اساس معلومات بانک جهانی، در چند سال گذشته صادرات در افغانستان افزایش یافته، واحد پولی تثبیت شده و تورم کاهش یافته است، اما افزود که نفع این پیشرفت‌ها به مردم عادی افغانستان نرسیده است.

منبع

Be the first to comment on "کرزی: با تام وست در مورد وضعیت اقتصادی و حقوق آموزش زنان و دختران صحبت کردم"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*