گزارش تحقیقی هرانا: ایران کودکان افغان را به جنگ سوریه اعزام کرده است

خبرگزاری هرانا گزارش داد که جمهوری اسلامی ایران سال‌ها مهاجران به‌ویژه کودکان افغان را با وعده پاداش مالی و اقامت قانونی به خدمت نظامی وادار کرده است.

براساس این گزارش، ایران کودکان افغان را در چهارچوب لشکر فاطمیون به جنگ سوریه اعزام کرده است.

گروهی از فعالان حقوق بشر در ایران گزارش جامعی از استخدام و استفاده از کودک‌سربازان را در جنگ توسط ایران روز سه‌شنبه ۲۲حوت منتشر کردند.

این گزارش جزئيات عملکرد درازمدت ایران در استخدام کودک‌سربازان در درگیری‌های مسلحانه، به‌ویژه بهره‌برداری از کودکان افغان در لشکر فاطمیون را بررسی کرده است.

خبرگزاری حقوق بشری ایران (هرانا) نوشت که این گزارش مجموعه‌ای از نقض‌های‌ قوانین بین‌المللی بشردوستانه (قوانین جنگ) و حقوق کودکان است و عمق دخالت ایران در جذب، آموزش و اعزام کودکان به مناطق جنگی را آشکار می‌کند.

هدف اصلی این گزارش، افشاگری از استثمار سیستماتیک جمعیت‌های آسیب‌پذیر، با تمرکز ویژه بر مهاجران و کودکان افغان توسط نیروهای نظامی و شبه‌نظامی وابسته به ایران است.

یافته‌های این گروه فعالان حقوق بشر نقض چندین قانون بین‌المللی توسط ایران، از جمله پیمان‌نامه حقوق کودک که تعیین می‌کند کودکان زیر ۱۵سال نباید جذب یا در درگیری‌ها استفاده شوند، را مستندسازی و برجسته می‌کند.

فعالان از جامعه بین‌المللی خواستار اقدام فوری شده است، از جمله تحریم‌ها، فشارهای دیپلوماتیک و حمایت از سازمان‌های غیردولتی که در زمینه محافظت از جمعیت‌های آسیب‌پذیر در برابر استخدام کودکان فعالیت می‌کنند.

در گزارش آمده است که یکی از نگران‌کننده‌ترین یافته‌های این تحقیق نرخ بالای تلفات در میان کودک‌سربازان لشکر فاطمیون است.

هرانا افزوده که ایران کودکان افغان را در لشکر فاطمیون و گروه پاکستانی را در لشکر زینبیون جذب کرده است.

فاطمیون

‌لشکر فاطمیون یک نیروی شبه‌نظامی وابسته به سپاه قدس ایران است که مدعی است نیروهای داوطلب افغان را سازماندهی کرده و برای اعزام به سوریه و جنگیدن در برابر مخالفان بشار اسد و داعش فرستاده است.

در گزارش هرانا آمده است که لشکر فاطمیون در سال ۱۳۹۲فعالیت خود را آغاز کرد و نخستین اعزام مدافعان حرم افغان «تیپ فاطمیون» به کشور سوریه انجام شد.

طبق این گزارش، ماموران سربازگیری در اوایل از کارخانه‌ها گرفته تا زندان‌ها به دنبال ترغیب افغان‌ها برای ثبت نام در این نیرو بودند. هرانا گفته است که ثبت‌نام آنها با این وعده همراه بود که اگر به سوریه بروند، حکم حبس‌شان باطل می‌شود و وضعیت اقامت‌شان در ایران تثبیت می‌شود و همچنین خانه و پول‌های زیاد دریافت می‌کنند.

هرانا به نقل از وزارت خارجه حکومت پیشین افغانستان نوشت که «تهران از فقر و محرومیت افغا‌ن‌ها که به ایران مهاجرت کردند برای تامین منافع و اهداف فرقه‌گرایانه و توسعه‌طلبانه خود استفاده کرده است.»

صمد رضایی، یکی از فرماندهان فاطمیون در سال ۱۳۹۷گفته بود دست‌کم ۸۰هزار نفر تحت پوشش گردان‌های فاطمیون به سوریه اعزام شده‌اند. او گفته بود که از این تعداد ۲۸۰۰نفر کشته شده‌اند.

زهیر مجاهد، مسئول فرهنگی لشکر فاطمیون در سال ۱۳۹۶اعلام کرده بود که بیش از دو هزار نفر از اعضای لشکر فاطمیون در جنگ سوریه گشته شده و هشت هزار نفر آن زخمی شده‌اند.

جذب کودکان برای شرکت در جنگ سوریه

هرانا می‌گوید بیشتر اعضای لشکر فاطمیون مهاجران افغان بودند. طبق این گزارش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای سربازگیری در داخل افغانستان نیز فعال بوده و دفاتر غیررسمی در این کشور داشته است.

به گفته هرانا، هرچند رقم دقیق کودک‌سرابازان عضو فاطمیون روشن نیست، اما شواهد این خبرگزاری نشان می‌دهد که سپاه پاسداران از کودکان زیر ۱۸سالحتی زیر ۱۵سال به عنوان سرباز برای پیوستن به فاطمیون و حضور در جنگ سوریه استفاده کرده است.

در گزارش هرانا آمده است که سازمان دیدبان حقوق بشر در سال ۱۳۹۶دست‌کم به کارگیری ۸کودک افغان در لشکر فاطمیون توسط سپاه پاسداران را تایید کرده است. همه این کودکان افغان در جنگ سوریه کشته شده‌اند و چهار تن آنان هنگام مرگ تنها ۱۴سال سن داشته‌اند.

منبع

Be the first to comment on "گزارش تحقیقی هرانا: ایران کودکان افغان را به جنگ سوریه اعزام کرده است"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*