گلوب اند میل: تسلط طالبان بر افغانستان زمینه را برای احیای داعش فراهم کرده است

روزنامه گلوب اند میل در مطلبی با اشاره به گسترش حملات شاخه خراسان داعش در منطقه، نوشت که تسلط مجدد طالبان بر افغانستان باعث احیای داعش شده است.

براساس آمارها، این گروه از سال گذشته تاکنون بیش از ۱۹۰ حمله انتحاری در کشورهای منطقه انجام داده است.

روزنامه گلوب اند میل روز چهارشنبه (۸ حمل) در مطلبی گسترش حملات شاخه خراسان داعش به منطقه را ناشی از تسلط طالبان بر افغانستان و فراهم شدن زمینه فعالیت برای گروه‌های تروریستی عنوان کرد.

حمله مرگبار شاخه خراسان داعش در مسکو که بیش از ۱۳۹ کشته برجای گذاشت، واکنش‌ها و نگرانی‌های جهانی را نسبت به گسترش دامنه فعالیت‌های این گروه ایجاد کرد.

پیشتر شورای امنیت سازمان ملل در گزارشی حضور داعش در افغانستان را «تهدید بزرگ» برای منطقه خواند. آندری رسردیوکوف، رئیس ستاد مشترک سازمان پیمان امنیت جمعی نیز هشدار داد که افزایش حضور داعش در اردگاه‌های تروریستی در شمال افغانستان را تهدید اصلی برای ثبات در آسیای میانه خواند.

تیم پشتیبانی تحلیلی و نظارت تحریم‌های سازمان ملل نیز پیشتر به ۱۹۰ حمله در شهرهای بزرگ منطقه اشاره کرد که از سال گذشته از سوی شاخه خراسان داعش انجام شده است.

گلوب اند میل در این مطلب نوشت که طالبان از یک سو زنان را از حقوق اساسی و اولیه‌شان محروم کرده از سوی دیگر زمینه تجدید حیات را برای داعش فراهم کرده است. طبق گزارش شورای امنیت سازمان ملل، تخمین زده می‌شود که بین چهار هزار تا شش هزار عضو داعش خراسان در افغانستان حضور دارند.

به نوشته این روزنامه، طالبان به‌رغم ادعای سرکوب داعش در افغانستان، به طور مستقیم به تجدید حیات این گروه کمک کرده است، چنانکه «هزاران» جنگجوی داعش پس از تسلط طالبان از زندان‌های افغانستان آزاد شدند و چندین حمله بزرگ از جمله حمله در میدان هوایی کابل را در آگست ۲۰۲۱ انجام دادند.

سازماندهی فعالیت‌های تروریستی داعش در خاک افغانستان، بسیج جنگجویان، جذب افراد جدید به شمول طالبان به صفوف داعش از موارد دیگری است که گلوب اند میل به آن اشاره کرده است.

به نوشته این روزنامه، همدردی ایدیولوژیک طالبان با برخی گروه‌های تروریستی اعم از القاعده و طالبان پاکستانی نشان دهنده آن است که این گروه تمایلی به اقدام در برابر تهدیدهای ناشی از حضور گروه‌های شبه‌نظامی دیگر از جمله داعش در منطقه نداشته است.

گلوب اند میل می‌نویسد برای مقابله با گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان به رویکرد منسجم بین‌دولتی نیاز است. این روزنامه تاکید کرده نیاز است که طالبان باید تحت فشار قرار داده شود تا به تعهداتش در قبال توافقنامه دوحه برای مبارزه با تمام گروه‌های تروریستی در افغانستان پایبند باشد.

منبع

Be the first to comment on "گلوب اند میل: تسلط طالبان بر افغانستان زمینه را برای احیای داعش فراهم کرده است"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*