یک هیات امریکایی برای گفتگو با مقامات پاکستانی درباره پناهجویان افغان به اسلام‌آباد رفت

قرار است که مقامات بلندپایه امریکایی و پاکستانی روز دوشنبه چهارم دسمبر (۱۳ قوس) در مورد موضوع پناهجویان آسیب‌پذیر افغان و روند اسکان مهاجرین افغان در ایالات متحده گفتگو کنند.

همچنان هیاتی به سرپرستی جولیتا والز نویس، معاون وزیر امور خارجه امریکا در امور جمعیت و پناهندگان، در نظر دارد در سفر سه روزه خود به اسلام‌آباد با نمایندگان سازمان‌های غیردولتی و بین‌المللی دیدار کند.

وزارت امور خارجه امریکا هفتۀ گذشته با نشر اعلامیه‌ای گفت که این هیات چهارم دسمبر عازم اسلام‌آباد می‌شود و تا هفتم دسمبر با مقامات پاکستانی در مورد مساله پناهجویان آسیب‌پذیر افغان گفتگو خواهد کرد.

در اعلامیه آمده است: “خانم نویس، معاون وزیر امور خارجه در اسلام‌آباد علاوه بر دیدار و گفتگو با مقامات عالی‌رتبه پاکستان، با مسوولان موسسات غیرحکومتی و سازمان‌های بین‌المللی، در مورد تلاش‌های مشترک در زمینه ایمنی و حفاظت از افراد آسیب‌پذیر و تسریع موثر روند اسکان مهاجرین افغان در ایالات متحده صحبت خواهد کرد”.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان نیز تایید کرده است که سه هیات امریکایی در ماه جاری برای گفتگو و مشوره در مورد مسایل مربوط به افغانستان و تعدادی از موضوعات مهم دیگر به پاکستان سفر خواهند کرد.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان گفته است که معاون وزارت خارجۀ ایالات متحده تا ششم دسمبر در اسلام‌آباد خواهد بود. همچنان او گفته است که تامس ویست، نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور افغانستان از هفتم تا نهم دسمبر به پاکستان سفر خواهد کرد.

زهرا بلوچ نیز گفته است که یک هیاتی دیگر از نهم تا ۱۲ دسمبر به پاکستان سفر خواهد کرد.

پیش از سفر این هیات امریکایی، برای گفتگو با مقامات پاکستانی در مورد مشکلات آن شمار پناهجویان افغان که در این کشور منتظر رفتن به ایالات متحده هستند، ایالات متحده برگه‌های تاییدیه درج شدن آنها در لیست برای رفتن به امریکا از طریق ایمیل برای این پناهجویان افغان ارسال کرده بود.

همچنان، ایالات متحده با کمک سازمان بین‌المللی مهاجرت یک مرکز تماس تلیفونی آنلاین را برای کمک به افغان‌های مقیم پاکستان که در انتظار رفتن به ایالات متحده هستند، افتتاح کرد که در صورت بازداشت توسط مقامات امنیتی پاکستان می‌توانند از این مرکز کمک بگیرند.

اما بر اساس گزارش‌ها، منسوبین امنیتی پاکستان تعدادی از پناهجویان افغان را نیز که از سفارت امریکا تاییدیه برای رفتن به ایالات متحده را دریافت کرده بودند، بازداشت کرده اند.

حکومت موقت پاکستان به تاریخ سوم اکتوبر به مهاجرین غیرقانونی مقیم این کشور که اکثریت شان افغان اند، مهلت داد تا اول نومبر به کشورهای خود بازگردند، در غیر آن صورت پس از پایان این مهلت، بازداشت و به کشورشان بازگردانده خواهند شد.

تصمیم دولت پاکستان شامل حدود ۶۰۰هزار پناهجوی افغان است که بیشتر آنها پس از اگست ۲۰۲۱ به دلیل نگرانی از انتقام طالبان به این کشور مهاجرت کرده اند.

بیشتر این افغان‌ها قانونی به پاکستان سفر کرده اند، اما اکنون مدت ویزۀ اقامت آنها به پایان رسیده و با تهدید اخراج به افغانستان مواجه هستند.

بر اساس گزارش‌ها، حدود ۲۵هزار افغان برای رفتن به ایالات متحده امریکا در پاکستان منتظر ویزۀ سفر اند.

سه هیات امریکایی در حالی به پاکستان قرار است سفر می‌کنند که تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر از جمله شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نسبت به بازداشت و بدرفتاری با پناهجویان افغان در پاکستان ابراز نگرانی کرده و از این کشور خواسته است که از برخورد نادرست با پناهجویان افغان دست بردارد.

ولکر ترک، کمیشنر عالی ملل متحد برای حقوق بشر ملل متحد گفته که از گزارش‌های مبنی بر رفتار نامناسب، بازداشت‌ها، حبس خودسرانه، تخریب ملکیت‌ها و املاک شخصی و اخاذی از مهاجران افغان در هنگام اخراج از پاکستان، نگران شده است.

ترک به تاریخ ۱۵ نومبر (۲۴ عقرب) گفت که اکثریت افغان‌ها به دلیل اینکه به زور از منازل و وظایف شان بیرون رانده می‌شوند با منابع اندک مالی به کشور شان بر می‌گردند. او افزود که این مهاجران مجبور به پرداخت رشوت می‌شوند در غیر آن دارایی‌های شان ضبط می‌شود.

ترک علاوه کرد که با در نظر داشت به وضعیت افغانستان، این حالت، وضعیت از قبل متزلزل حقوق بشری در این کشور را تشدید می‌کند.

اما وزارت امور خارجه پاکستان از تصمیم اخراج مهاجرین غیرقانونی از این کشور دفاع کرده است. این وزارت گفته است که این تصمیم را بر اساس قوانین داخلی این کشور که مطابق با استانداردهای بین المللی است، گرفته است.

وزارت امور خارجه پاکستان ماه گذشته در پاسخ به نگرانی سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر در خصوص تهدید احتمالی جان مهاجرین افغان در صورت بازگشت به افغانستان گفت که اسلام‌آباد در زمینه حفاظت از پناهندگان آسیب‌پذیر و حمایت از آنها بر موضع خود پای‌بند است.

منبع

Be the first to comment on "یک هیات امریکایی برای گفتگو با مقامات پاکستانی درباره پناهجویان افغان به اسلام‌آباد رفت"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*